بیوگرافی و معرفی برند

با 4 برند پچ کورد آشنا شوید.

پچ کورد یکی از پرکاربردترین تجهیزات شبکه است. در واقع، این محصول نوعی کابل شبکه است که در دو انتهای اون کانکتور وجود داره. وظیفه‌ی پچ کورد ایجاد ارتباط و اتصال بین دستگاه‌های مختلف یا ایجاد ارتباط میان تجهیزات پسیو شبکه با  تجهیزات اکتیو مانند روتر، سوئیچ و هاب و… است. در این محتوا سعی داریم با معرفی انواع برند پچ کورد به بررسی برندهای تولیدکننده‌ی این محصول بپردازیم تا این برندها رو بیشتر بشناسیم. با ما همراه باشید.

کاربرد پچ کورد در شبکه های کابلی

پچ کوردها در هر شبکه‌ای استفاده میشن. در واقع امکان نداره که با تجهیزات شبکه سروکار داشته باشید ولی به پچ کورد نیاز نداشته باشید. پچ کوردهای مختلفی توسط برندهای معروف به بازار عرضه میشن. اما هدف کلی استفاده از این تجهیزات ایجاد ارتباط و اتصال به‌منظور انتقال و هدایت سیگنال بین تجهیزات مختلف شبکه است. لازم به ذکره اتصالی که توسط پچ کوردها ایجاد میشه یک اتصال موقته. این محصولات توسط بسیاری از برندها تولید میشن و به‌صورت گسترده در شبکه‌های خانگی یا ادارات و دفاتر استفاده میشن.

بررسی انواع پچ کورد

پچ کورد شبکه در رنگ‌ها مختلفی به بازار عرضه میشه. این محصولات انواع مختلفی دارن. دسته‌بندی‌های مختلف پچ کوردها درست مثل دسته‌بندی کابل‌های شبکه است و با هم تفاوتی ندارن. این دسته‌بندی‌ها به کاربران در انتخاب پچ کورد مناسب خیلی کمک می‌کنه. در ادامه قصد داریم به‌طور مختصر این دسته‌بندی‌ها رو بررسی کنیم.

دسته‌بندی بر اساس استاندارد

پچ کورد شبکه با سرعت‌ها و پهنای باند‌های مختلفی اطلاعات رو انتقال میده. برندهای پچ کورد برای تعیین این استانداردها به معیارهایی توجه می‌کنه. نوع مس داخل پچ کورد، ضخامت اون و نوع کانکتوری که به انتهای پچ کورد متصل شده از مهم‌ترین این معیارهاست. دسته‌بندی استانداردهای مختلف پچ کورد با اسم CAT که مخفف category است، شناخته میشه. عددی که بعد Cat قرار می‌گیره از 1 شروع میشه و تا 7 و حتی بالاتر میره. هر چی این عدد افزایش پیدا کنه سرعت و پهنای باند اطلاعاتی که پچ کورد قادر به انتقال اونه افزایش پیدا می‌کنه. امروزه از استاندارهای Cat5e تا Cat7 بیشتر از سایر استانداردها استفاده میشن.

دسته‌بندی بر اساس شیلد و فویل

پچ کوردها از زوج‌های به هم تابیده تشکیل شدن و با توجه به شیلد و فویل کشیده شده روی کل زوج‌ها یا دور هرکدوم از زوج‌ها به‌صورت جداگانه به دسته‌های زیر تقسیم میشن:

  • پچ کورد UTP: زوج به هم تابیده بدون شیلد است و در اترنت استفاده میشه.
  • پچ کورد STP: زوج به هم تابیده شیلددار است و انواع مختلفی دارد.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP

  1. پچ کورد U/FTP: در این نوع پچ کورد یک فویل دور هر جفت سیم قرار گرفته.
  2. پچ کورد F/UTP: یک فویل دور کل سیم قرار گرفته.
  3. پچ کورد S/UTP: یک شیلد دور کل سیم قرار داره.
  4. پچ کورد SF/UTP: یک فویل و شیلد دور کل سیم وجود داره.
  5. پچ کورد F/FTP: : دور هر جفت سیم در این نوع پچ کورد فویل و دور کل سیم هم فویل وجود داره.

دسته‌بندی بر اساس نوع روکش

پچ کورد شبکه دارای دو نوع روکش متفاوته. روکش PVC انعطاف و مقاومت بیشتری داره. این روکش در هنگام سوختن دود سمی تولید می‌کنه و به دلیل اشتعال‌پذیری بالا به‌راحتی آتش رو گسترش میده. روکش LSZH نیز مقاومت زیادی داره اما چون در تولید این نوع روکش از مواد هالوژن دار استفاده نشده موقع سوختن دود تولید نمی‌کنه.

قیمت پچ کورد شبکه با روکش LSZH نسبت به روکش PVC بالاتره. به همین دلیل استفاده از پچ کورد با روکش LSZH برای محیط‌های امنیتی مناسب‌تره.

برندهای سازنده پچ کورد

شرکت های سازنده پچ کورد در سراسر دنیا وجود دارن. این برندها به تولید پچ کورد شبکه با ویژگی‌های مختلفی می‌پردازن. اگر چه ممکنه این محصولات دسته‌بندی‌های یکسانی داشته باشن اما به دلیل کیفیت ساخت هر برند و همین‌طور مواد اولیه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیره در قیمت و کیفیت با هم متفاوتن. اگر بخوایم در زمینه‌ی تولید پچ کوردهای شبکه چند برند رو معرفی کنیم یقینا برندهای لگراند، نگزنس، بلدن و امپ از بهترین برندهای پچ کورد شبکه هستن. محصولات این برندها در بسیار از کشورهای دنیا استفاده میشه.

لگراند؛ برند معروف پچ کورد شبکه  

لگراند؛ برند معروف پچ کورد شبکه

در لیست معرفی برندهای پچ کورد شبکه اول باید برند لگراند رو نام ببریم. برند فرانسوی لگراند یکی از پرفروش‌ترین برندهای موجود در بازاره. پچ کورد لگراند در دو نوع SFTP و UTP به بازار عرضه میشه. لگراند استانداردهای مختلفی رو به بازار عرضه می‌کنه؛ اما استاندارد Cat6 و Cat6a پرفروش‌تره. لگراند دارای دو نوع روکش PVC و LSZH است. پچ کورد لگراند در رنگ‌های سبز، قرمز و آبی در اندازه‌های 0.5، 1، 2، 3، 5، 10، 15 و 20 متری به بازار تجهیزات عرضه میشه.

نگزنس؛ برند پچ کوردهای نارنجی

نگزنس؛ برند پچ کوردهای نارنجی

نگزنس از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه است و باید گفت که جزو بهترین برند پچ کورد در بازار است. این برند فرانسوی پچ کوردهای خودش رو در دو نوع UTP و SFTP به بازار عرضه می‌کنه و رنگ نارنجی پچ‌کوردهای این برند یکی از مشخصات شاخص این برنده. پچ کورد نگزنس دارای هر دو روکش PVC و LSZH است و در متراژهای 0.3، 0.5، 1، 2، 3، 5 و 10 متری به بازار عرضه میشه. در بازار ایران دو استاندارد Cat6 و Cat6a موجود است.

بلدن؛ برندی با قدمت بالغ بر صد سال

بلدن؛ برندی با قدمت بالغ بر صد سال

بلدن یکی از برندهای قدیمیه که در تولید کابل شبکه سابقه‌ی بالایی داره. این برند به تولید پچ کورد هم مشغوله و پچ کوردهای باکیفیتی به بازار عرضه می‌کنه. بلدن پچ کوردهایی در رنگ‌های آبی، زرد، قرمز، طوسی، مشکی، نارنجی و سبز و با متراژهای 0.3، 0.5، 1، 1، 2، 3، 5، 10، 20 ،30 و 40 متر تولید می‌کنه.

بدون شیلد بودن پچ کوردهای شرکت بلدن باعث میشه تا این محصولات در حذف نویز به خوبی پچ کوردهای SFTP که توسط سایر برندها تولید میشه، نباشن.

امپ؛ برند فعال تولید کننده پچ کورد

امپ؛ برند فعال تولید کننده پچ کورد

برند آمریکایی امپ در حوزه‌ی تولید تجهیزات شبکه مشغول به فعالیته و پچ کوردهای خودش رو فقط با استاندارد Cat6 به بازار عرضه می‌کنه. پچ کورد Cat6 بلدن در رنگ‌های سبز، زرد، آبی، نارنجی، مشکی، قرمز و طوسی و با متراژهای 0.3، 0.5، 1، 2، 3، 5، 10، 20، 30 و 40 متری تولید میشن. بلدن پچ کوردهای خودش رو بدون شیلد طراحی می‌کنه.

حرف آخر

پچ کورد شبکه یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه است که دارای انواع مختلفیه. در هنگام خرید تجهیزات شبکه توجه به برخی از نکات بسیار مهمه. در خرید پچ کورد سعی کنید به نکاتی مثل سازگاری استاندارد پچ کورد با استاندارد سایر تجهیزات و همچنین متراژ مورد نیاز خودتون توجه کنید. یقینا انتخاب باکیفیت‌ترین پچ کورد شبکه به انتخاب برند تولیدکننده این محصول هم وابسته است. در این محتوا 4 برند مطرح رو بررسی کردیم که پچ‌ کوردهای باکیفیتی به بازار عرضه می‌کنن. همچنین با انواع مختلف پچ‌کوردهای تولیدی این برند بیشتر آشنا شدیم.

سوالات متداول

برندهای برتر  پچ کورد شبکه کدام است؟

لگراند، نگزنس، امپ، بلدن

پچ کوردها بر چه اساسی دسته بندی میشن؟

استاندارد، نوع شیلد و فویل، نوع روکش

متراژهای متداول پچ کورد شبکه چند است؟

از 0.3 تا 40 متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا