معرفی و بررسی

رک دیواری چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

رک دیواری چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

رک‌ شبکه محفظه‌ای فلزیه که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. تجهیزات شبکه درون رک‌ها قرار می‌گیرن و به این صورت رک‌ها علاوه بر محافظت از این تجهیزات باعث نظم‌دهی به شبکه هم میشن. به‌طور کلی اگه شبکه بزرگی دارید استفاده از رک اقدامی ضروری محسوب میشه. رک‌ها انواع مختلفی دارن اما دو نوع رک‌ دیواری و رک ایستاده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرن. در این مطلب سعی داریم ابتدا به این سوال که رک دیواری چیست؟ جواب بدیم و بعد به بررسی بیشتر رک دیواری بپردازیم.

رک دیواری چیست؟

رک دیواری یکی از انواع رک شبکه است که روی دیوار یا سقف قابل نصبه. این رک‌ها برای استفاده در بسیاری از شبکه‌های متوسط یا کوچیک مناسبن و حتی می‌تونن برای قسمتی از شبکه‌های بزرگ هم استفاده بشن.

مشخصات رک دیواری

رک‌های دیواری توسط برندهای مختلفی به بازار عرضه میشن. مشخصات رک دیواری هر برند با برند دیگه متفاوته ولی برخی مشخصات برای اغلب این رک‌ها ثابت هستن. رک‌ دیواری با عمق‌های ۳۰ و ۴۰ و ۴۵ و ۶۰ سانتی‌متر و در اندازه‌های ۲ و ۴ و ۶ و ۹ و ۱۲ و ۱۵ یونیت تولید و طراحی میشه. درب جلویی این رک‌ها میتونه شیشه‌ای باشه و به شما این امکان رو بده تا به تجهیزات داخل رک دید داشته باشید. لازم به ذکره که این شیشه باید از جنس شیشه نشکن باشه تا امنیت بهتری رو فراهم کنه. علاوه بر درب شیشه‌ای، رک‌های دیواری دارای درب طلق پلاستیکی با فریم فلزی یا تمام فلزی مشبک نیز هستن. برخی از رک‌های دیواری دو درب دارن. این دسته از رک‌ها برای تجهیزاتی مناسب هستن که باید به پنل پشتی اون‌ها هم دسترسی داشت.

رک‌های دیواری در ابعاد کوچیک‌تری نسبت به رک‌های ایستاده تولید میشن و به همین دلیل هم تعداد کمتری از تجهیزات رو در خودشون جای میدن. جالبه که در ایستگاه BRT یا بالای خودپردازها یا دفاتر اداری این محفظه‌ها رو که حالا به اسم رک دیواری می‌شناسیم، دیدیم. پس الان براتون درک سوال رک دیواری چیست ؟ ساده‌تره!

کاربرد رک دیواری

انواع رک دیواری

رک دیواری میتونه از تجهیزات شما محافظت کنه. این رک‌ها برای نظم‌دهی به تجهیزات شبکه و همچنین برای ایجاد امنیت بسیار مناسب هستن. زمانی که فضای شما برای استفاده از رک ایستاده مناسب نیست، رک‌های دیواری به کمک شما میان. همچنین برای قرارگیری تجهیزات Edge از رک‌های دیواری استفاده میشه. تجهیزات Edge، تجهیزاتی هستن که وظیفه‌ی ایجاد ارتباط بین دو شبکه متفاوت مثل ارتباط بین دو بخش از شرکت و سازمان و… رو به عهده می‌گیرن.

متعلقات رک درست مثل سایر رک‌ها روی رک‌های دیواری نیز قابل نصب هستن. برای مثال پاور یونیت‌های 3 و 4 پورت و همین‌طور فن روی رک‌های دیواری نصب میشن.

انواع رک دیواری

جواب سوال رک دیواری چیست ؟ با بررسی رک‌های دیواری بر اساس نوع و محل کاربردشون جواب داده میشه، این رک دو نوع داره:

رک دیواری در ابعاد مختلف
  • رک دیواری Outdoor

رک‌ Outdoor برای استفاده در محیط‌های بیرونی مناسبه. این رک‌ها مقاومت بسیار بالایی دارن و می‌تونن در برابر عوامل محیطی مثل باران، باد، گرما و رعد و برق و… از تجهیزات شبکه که درون آن‌ها قرار گرفته محافظت کنن. رک‌های دیواری Outdoor دارای ورودی کابل از کف هستن که این محفظه‌ها مانع ورود گردوغبار و همین‌طور نفوذ آب به تجهیزات داخل رک میشن.

  • رک دیواری Indoor

رک‌های دیواری Indoor در واقع همون رک‌های دیواری معمولی هستن که برای دفاتر و قسمتی از یک شبکه بزرگ یا حتی برای تامین نیاز خانگی ازشون استفاده میشه. رک‌های دیواری Indoor شامل رک‌های DVR نیز هستن.

  • رک‌های DVR

رک‌های DVR برای قرار دادن تجهیزات سیستم‌های مداربسته طراحی و تولید شدن. تجهیزاتی مثل سوییچ، روتر، مودم، دستگاه‌های ضبط NVR  و DVR در این رک‌ها قرار می‌گیرن. این نوع از رک‌ها با استاندارهای کامپیوتری، مخابراتی و صوتی متناسب هستن.

حرف آخر

رک‌های دیواری درست در زمانی که با محدودیت فضا و تجهیزات کم سروکار داریم به کمک ما میان. در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر بررسی سوال رک دیواری چیست ؟ به مشخصات، کاربرد و انواع این رک‌ها نیز بپردازیم. امیدوارم با خوندن این مقاله هنگام خرید رک دیواری در فروشگاه تجهیزات شبکه دچار سردرگمی نشید.

رک دیواری چند نوع دارد؟

دو نوع- رک Outdoor و رک Indoor

کاربرد رک دیواری چیست؟

این رک برای استفاده در شبکه‌های کوچک بسیار پرکاربرد هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا