معرفی و بررسی

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه و کاربرد آن ها

برای داشتن یک شبکه‌ی مطمئن باید اجزای اون رو به‌خوبی بشناسیم و اطلاعات لازم رو بدست بیاریم. پچ کورد و کابل شبکه دو عضو هم خانواده و مهم شبکه محسوب میشن که دونستن تفاوت اون‌ها امر مهمیه. در ادامه به بررسی تفاوت پچ کورد و کابل شبکه می‌پردازیم.

کاربرد پچ کورد

پچ کورد شبکه نوعی کابله که در هر دو انتهای اون کانکتور یا رابط قرار داره. این کانکتورها برای اتصال به یک دستگاه، منبع تغذیه یا منبع سیگنال استفاده میشن. پچ‌ کورد فیبر نوری و پچ‌ کورد شبکه اترنت مثل پچ کورد Cat6، شباهت بسیاری به کابل های شبکه اترنت دارن. با این وجود، پچ‌ کوردها اغلب در محیط‌های اداری و قفسه‌های الکتریکی مانند پچ پنل‌ها در فاصله‌های کوتاه کاربرد دارن.

کاربرد انواع پچ کورد

کاربرد کابل شبکه

کابل شبکه در کلی‌ترین تعریف به هر نوع کابلی اطلاق میشه که اطلاعات رو به شبکه‌های گوناگون مخابره می‌کنه. این در حالیه که بیشتر تعریف‌های ارائه‌شده برای کابل شبکه به کابل شبکه اترنت اشاره دارن. همچنین، بیشتر محصولاتی که به‌عنوان کابل شبکه شناخته میشن درواقع  کابل شبکه اترنت هستن.

کاربرد کابل شبکه

 اترنت نوعی پروتکله که نحوه‌ی ارتباط و پردازش اطلاعات رو از طریق یک رسانه تعیین می‌کنه.

هر نوع کابلی که برای انتقال اطلاعات در شبکه‌های مختلف استفاده میشه کابل شبکه است. ولی پچ کورد زیرمجموعه‌ای از کابل شبکه اترنت هست که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داره. از جمله، میشه به طول کوتاه‌تر و وجود کانکتور (سوکت شبکه) در هر دو سر کابل اشاره کرد.

مقایسه کابل شبکه و پچ کورد

استفاده از عبارت‌ پچ کورد و کابل شبکه به‌جای هم خیلی رایجه ولی خب این دو باهم تفاوت‌هایی هم دارن. حالا ما میخوایم ببینیم تفاوت پچ کورد و کابل شبکه در چه چیزیه.

هنگام مقایسه کابل شبکه و پچ کورد متوجه میشیم که تنها تفاوت کابل شبکه و پچ کورد در متراژ و رنگ اون‌هاست. شرایطی رو در نظر بگیرید که برای شبکه‌ی خودتون به 20 کابل‌ 15 متری، 10 کابل 5 متری یا 30 کابل 1 متری نیاز دارید. شما باید به دو سر تمامی این کابل‌ها سوکت پانچ کنید. این کار، هم زمان‌بره و هم به دقت بالایی نیاز داره. در این شرایط استفاده از پچ کورد خیلی راحت‌تره. با استفاده از اون به‌راحتی می‌تونید کامپیوتر‌ها رو به مودم، روتر یا سوئیچ متصل کنید.

دومین تفاوت کابل و پچ کورد شبکه تنوع رنگ اون‌هاست. شرکت‌های مختلف، پچ کوردها رو در رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنن. به‌عنوان مثال شرکت بلدن محصولات خودش رو در رنگ‌های آبی، زرد، قرمز، طوسی،مشکی، نارنجی و سبز تولید می‌کنه.

باکس اطلاعات: در کل پچ کورد برای ساختن شبکه‌های خونگی و اداری خیلی بهتره چون به عمل سوکت‌زنی نیازی نداره.

کاهش خطای انسانی

برای اینکه بتونیم از یک کابل شبکه‌ی استاندارد استفاده کنیم باید عمل سوکت زدن رو روی اون‌ها انجام بدیم. این کار، علاوه بر اینکه وقت زیادی می‌گیره، به تخصص نیاز داره و ممکنه هرکسی نتونه انجامش بده. برای همین اگر در این کار تخصصی ندارید بهتره از پچ‌کورد استفاده کنید.

سوکت زدن کابل شبکه

در کل، در اکثر مواقع کابل شبکه و کابل پچ کورد هم‌رده عملکرد یکسانی دارن و هر دو از کانکتور های مشابهی استفاده می‌کنن‌‌. به‌عنوان مثال، کابل شبکه Cat5e اطلاعات رو با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 100 مگاهرتز منتقل می‌کنه و پچ کورد Cat5e هم همین سرعت و پهنای باند رو داره. فرقشون اینه که باید در عمل سوکت زنی برای کابل شبکه مهارت داشته باشین. تفاوت پچ کورد با کابل شبکه در اینه که نیازی به سوکت زدن نداره.

تفاوت متراژ کابل شبکه و پچ کورد

در مقایسه بین کابل شبکه و پچ کورد، یکی از موارد مهمی که بهش برمی‌خوریم، متراژ اون‌هاست. کابل شبکه در متراژ دلخواه شما یافت میشه. یعنی هر اندازه‌ای که بخواین می‌تونین کابل شبکه تهیه کنین، به شرطی که سوکت‌زدن رو خودتون به عهده بگیرین. در مقابل، پچ‌کوردها اندازه‌های معینی دارن که از 30 سانتی‌متر شروع میشه و به حداکثر 40 تا 50 متر میرسه.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

باکس اطلاعات: کابل‌های شبکه درحلقه‌های 305 و 500 متری تهیه میشن.

برندهای سازنده‌ی پچ‌کورد و کابل شبکه

از برند‌های کابل شبکه و پچ کورد می‌تونیم به برند‌های بلدن، لگراند، دی لینک، اشنایدر، نگزنس، امپ و… اشاره کنیم. شما با توجه به نیاز و امکانات‌ می‌تونین از بین اون‌ها پچ‌کورد یا کابل شبکه‌ی مدنظر خودتون رو تهیه کنید.

حرف آخر

در این مقاله به‌طور خلاصه تفاوت پچ کورد با کابل شبکه رو بررسی کردیم. کابل‎‌ شبکه به کابل‌هایی گفته میشه که برای برقراری ارتباط از طریق ارسال داده یا سیگنال استفاده میشن. این در حالیه که کابل شبکه در مفهموم عامیانه‌تر به کابل شبکه اترنت و به کابل‌هایی از جمله کابل شبکه Cat6 و کابل شبکه با سایر Catها اشاره داره. از طرف دیگه فهمیدیم که پچ کورد در هر دو انتها سوکت داره و تنها بخشی از کابل‌های شبکه اترنت رو تشکیل میده.

سوالات متداول

پچ کورد شبکه چیه؟

پچ کورد شبکه کابل شبکه‌ایه که کوتاه شده و روی دو سر اون سوکت قرار گرفته.

کابل شبکه چیه؟

هر نوع کابلی که برای برقراری ارتباط از طریق سیگنال اطلاعات رو ارسال می‌کنه. ولی درکل کابل شبکه رو به اسم کابل اترنت میشناسن.

آیا می‌تونیم از پچ‌ کورد و کابل شبکه به‌جای هم استفاده کنیم؟

بله، این دو تا محصول عملکرد یکسانی دارن و تنها تفاوت اون‌ها در متراژ و رنگشونه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا