راهنمای خرید

راهنمای خرید رک – بررسی فاکتورهای مهم هنگام خرید رک شبکه

رک‌ها محفظه‌هایی برای نگهداری سرور یا تجهیزات شبکه مثل سوئیچ‌ها، روترها، یو‌پی‌اس‌ها و… هستن. درسته که تجهیزات شبکه بدون وجود رک‌ها هم میتونن به کار خودشون ادامه بدن اما وجود رک‌ها باعث افزایش کارایی، نگهداری راحت‌تر از سرور و تجهیزات شبکه و همچنین افزایش امنیت شبکه میشن. در واقع، وظیفه‌ی رک محافظت از تجهیزات شبکه در برابر آسیب‌های فیزیکی، ایجاد امنیت، دسترسی‌ راحت به تجهیزات داخل رک، تهویه‌ی هوا و بالا بردن کارآیی تجهیزاته. با توجه به دلایلی که گفتیم تهیه‌ی رک میتونه یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کاری باشه. رک‌ها به دو دسته‌ی اصلی ایستاده و دیواری تقسیم میشن که هرکدوم بنابر نیاز مشتری‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارن. با توجه به اینکه رک‌ها بخش وسیعی از تجهیزات شبکه رو در خودشون جای میدن، یکی از تجهیزات اصلی مراکز داده به شمار میان. برای انتخاب رک متناسب با تجهیزات و همین‌طور فضایی که در اختیار دارید بررسی برخی از فاکتورها لازمه. شما برای این کار به راهنمای خرید رک نیاز دارید. ما در این مقاله فاکتورهای مهم قبل و هنگام خرید رک رو بررسی می‌کنیم تا شما بتونید بهتر انتخاب کنید.

انواع رک شبکه

راهنمای خرید رک سرور
انواع رک شبکه

رک دیواری: رک‌هایی با ابعاد و تعداد یونیت کم هستند. این رک‌ها روی دیوار نصب میشن و به همین دلیل برای شبکه‌های کوچیک مناسب‌تر هستن. البته میتونن بخشی از نیازهای شبکه‌های بزرگ رو هم پوشش بدن. این نوع از رک‌ها به معمولا از 3 طرف قابل دسترسی هستن.

رک ایستاده: رک‌هایی با ابعادی بزرگ و تعداد یونیت بالا هستن و برای اتاق‌های سرور و شبکه‌های بزرگ مثل بانک، کارخانجات، شرکت‌ها و… استفاده میشن. این نوع از رک‌ها پایه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع دارن. بعضی‌ از اون‌ها چرخ هم دارن که باعث راحتی در جابه‌جایی میشه. اگه چرخ‌های رک ایستاده از نوع استاپردار باشه با قفل کردن چرخ‌ها می‌تونین رک رو در جای خودش ثابت نگه دارید.

سایر رک‌های شبکه

رک لابراتوری: این رک بیشتر در تجهیزات مخابراتی استفاده میشه و دو یا 4 ستون داره.

رک :Outdoor همون‌طور که از اسم این نوع رک‌ها مشخصه، مناسب استفاده در فضای باز هستن. این رک به دلیل استحکام و کیفیت ساخت بالایی که داره میتونه از تجهیزات شبکه در برابر آسیب‌های فیزیکی و شرایط محیطی محافظت کنه.


راهنمای خرید رک شبکه و سرور

نکته‌ی اول توجه به ویژگی‌های فیزیکی رکه. چراکه در درجه‌ی اول رک باید با تعداد و وزن تجهیزات شبکه متناسب باشه. به این منظور به ارتفاع و عرض و استحکام رک توجه کنید. تنوع زیادی در طراحی رک‌ها وجود داره  و شما به‌راحتی میتونید رک مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید.

نکته‌ی دومی که قابل ذکره نوع درب رکه. در رک‌هایی که درب‌ اون‌ها از نوع فلزی مشبکه، هوا به شکل بهتری جریان داره و امکان خنک‌سازی تجهیزات شبکه نیز مهیاست. گرمایی که توسط سرورهای داخل رک تولید میشه دردسرسازه و هر چقدر تهویه مناسب‌تر باشه کارایی تجهیزات داخل رک هم افزایش پیدا می‌کنه. درب رک نقش مهمی رو در ایمنی رک بازی می‌کنه. امروزه درب بیشتر رک‌ها به قفل مجهزه تا به‌خوبی از تجهیزات داخل رک محافظت بکنه. برخی از رک‌ها فاقد این قفل هستن که شما می‌تونید برای ایجاد امنیت از قفل ریتال استفاه کنید.

اگر امکان دسترسی از 4 طرف رک برای شما اهمیت داره، رک‌هایی که درب عقبی و پنل‌های جانبی بازشو دارن انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب میشن.

مشخصات رک شبکه و متعلقات اون
مشخصات رک شبکه

مهم ترین مشخصات رک شبکه و فاکتورهای مهم

برای اینکه هنگام خرید رک بتونیم انتخاب خوبی داشته باشیم باید مشخصات رک شبکه و مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب اون رو بشناسیم. یکسری از مشخصات رک مثل طراحی ظاهری، جایگاه فن، نوع درب، پنل‌های جانبی و حتی نوع برند در انتخاب رک خیلی مهم و تاثیرگذار هستن.

تامین انرژی

 در رک‌ها یک واحد توزیع انرژی وجود داره که بهش PDU گفته میشه. این واحد، برق رو به‌طور یکسان توسط نوارهای برق به سرور‌ها می‌رسونه. نوارها به شکل عمودی در پشت ستون‌های رک قرار می‌گیرن. نوارها به دو صورت استاندارد و هوشمند وجود دارن. نوار استاندارد میتونه جریان خروجی رو به نمایش بذاره اما باید به‌صورت دستی و در محل مدیریت بشه ولی نوار هوشمند، قابلیت هدایت از راه دور داره و به همین دلیل استفاده از اون برای مدیران شبکه راحت‌تره. علاوه بر این، در واحد توزیع برق معمولا منبع تغذیه‌ای خارجی برای تامین برق اضطراری رک‌ها هم وجود داره که بهشون UPS گفته میشه.

سیستم تهویه

همون‌طور که اشاره شد درب‌های توری در رک‌ها باعث تهویه هوای داخل رک میشن. باید بگیم که بعضی از رک‌ها فن دارن تا خنک‌سازی خیلی خوب انجام بشه. یکسری دیگه از رک‌ها هم هستن که رک روی اون‌ها نصب نمیشه اما کیت فن دارن که امکان اتصال چند تا فن رو میده. وجود فن در رک‌ها به شکل چشم‌گیری میزان مصرف انرژی رو کاهش میده و در هزینه هم صرفه‌جویی می‌کنه. وجود سیستم خنک‌کننده‌ی مطلوب تعداد PDUهای داخل رک رو به حداقل می‌رسونه تا فضای بیشتری برای جریان هوا ایجاد بشه.

مشخصات رک و طراحی اون

رک‌ها تنوع زیادی دارن؛ بنابراین در هنگام خرید رک به طراحی قسمت‌های مختلف رک توجه کنید. نحوه‌ی قرارگیری ریل‌ها، پنل‌ها، داشتن پایه و چرخ برای اینکه به آسونی حرکت کنه. اینکه در صورت افزایش نیاز‌های شما رک قابلیت ارتقا داره یا نه؟ و مواردی از این قبیل. هرقدر به نیازمندی‌ها و خواسته‌های خودتون آگاهی بیشتری داشته باشید، انتخاب و خرید رک شبکه برای شما آسون‌تر میشه.

راهنمای خرید انواع رک
انواع مختلف رک شبکه

برندهای تولیدکننده در راهنمای خرید رک شبکه

با توجه به اینکه نیاز به استفاده از تجهیزات شبکه و رک‌ها هر روز در حال افزایشه، شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت دارن. به همین دلیل دونستن مشخصات رک این شرکت‌ها خودش راهنمای خوبی برای انتخاب رک محسوب میشه. ما اینجا چند تا از برندهای موفق ایرانی رو بررسی می‌کنیم. این شرکت‌ها می‌تونن با برندهای خارجی رقابت کنن. به علاوه در نظر داشته باشین که یکی از مشکلات خرید برندهای خارجی تهیه‌ی تجهیزات و قطعات اون‌هاست.

رک HPA (اچ پی آسیا) و رک HPI ( اچ پی آی) از تولیدکنندگان رک‌های ایستاده و دیواری هستن. رک‌های این دو برند تنوع و طراحی ساخت باکیفیتی دارن و می‌تونن با برندهای خارجی رقابت کنن. پایا سیستم و آماد سیستم هم از شرکت‌های ایرانی در زمینه‌ی تولید رک به شمار میان. این شرکت‌ها علاوه بر تولید انواع مختلف رک دیواری و ایستاده به تولید و طراحی تجهیزات رک‌ها هم مشغول هستن.

حرف آخر

ما در اینجا سعی کردیم با ارائه‌ی راهنمای خرید رک شبکه به شما کمک کنیم تا متناسب با کسب و کار و فضایی که در اختیار دارید رک مناسبی رو انتخاب کنید. رکی که علاوه بر محافظت از تجهیزات شبکه و ایجاد امنیت برای تجهیزات شما از برند معتبری باشه و کیفیت خوبی داشته باشه

سوالات متداول

رک چیست؟ رک‌ها محفظه‌هایی برای نگهداری سرور یا تجهیزات شبکه مثل سوئیچ‌ها، روترها، یو‌پی‌اس‌ها و… هستن.

چند نوع رک داریم؟ رک دیواری و رک ایستاده از پرکاربردترین رک‌ها هستن. در کنار این دو نوع، رک‌های Outdoor و لابراتوری و رکمونت هم از جمله رک‌های شبکه به‌شمار میرن.

فاکتورهای اساسی در انتخاب رک چیست؟ مهم‌ترین فاکتور در انتخاب رک مناسب، توجه به نیاز خودتونه. حتما ابعاد و تعداد تجهیزات خودتون رو در نظر بگیرید و بعد از این فاکتور به فاکتورهایی از جمله نوع تهویه، تامین انرژی، طراحی و برند رک هم توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا