معرفی و بررسی

داکت چیست ؟ – نقش انواع داکت در شبکه

بعد از نصب تجهیزات مختلف و کابل کشی یک ساختمان و شبکه، یکی از اصلی‌ترین اقدام‌ها، داکت کشی اونه. ممکنه برای تهیه‌ی داکت به فروشگاه تجهیزات شبکه برید و هیچ اطلاعاتی ازش نداشته باشید و ندونید چه نوعی از داکت براتون مناسبه. در این مقاله، میخوایم بدونیم که داکت برق چیست ؟ یا انواع داکت برق رو بشناسیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

داکت چیست ؟

محفظه‌ای معمولا پلاستیکی با مقاومت بالاست که بستری برای عبور کابل‌ها، محافظت از اون‌ها در برابر عوامل محیطی و نظم بخشیدن بهشون حساب میشه. معمولا کابل‌های روکار شبکه، دوربین مداربسته،‌ برق و تلفن رو از داکت عبور میدن.

استفاده از داکت چه مزیتی دارد ؟

داکت چیست ؟
  • زیبایی محیط و جلوگیری از تجمع کابل‌ها
  • امنیت
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به سیم و کابل در اثر عوامل محیطی
  • جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی
  • کاهش نویز کابل‌ها باهم

انواع داکت

بعد از اینکه فهمیدیم داکت چیست نوبت میرسه به آشنایی با انواع داکت. داکت‌ها بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربردشون به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی میشن.

داکت ساده

داکت ساده

داکت ساده یا دیواری از پرکاربردترین داکت‌هاست. این محصول در ساختمان‌های مسکونی یا اداری برای داکت کشی کابل‌های عادی برق یا شبکه استفاده میشن. از انواع داکت دیواری می‌تونیم به داکت پشت چسب‌دار یا بدون چسب اشاره کنیم. از برندهای پرفروش و محبوب این نوع داکت، ‌داکت سوپیتا، البرز، دانوب و دودمان هستن.

داکت شیاردار

داکت شیاردار

دلیل نام گذاری این داکت، شیارهای موجود روی بدنه‌ است. داکت شیاردار در تابلو‌های برق فشارقوی و فشار ضعیف استفاده میشه. درب این نوع داکت قابلیت قفل شدن داره. داکت البرز و سوپیتا در نوع شیاردار هم تولید میشن.

داکت کف خواب یا زمینی

داکت کف‌خواب

داکت کف خواب، همون‌طور که از اسمش مشخصه برای عبور و هدایت کابل‌ها روی زمین استفاده میشه. ظاهر این داکت به‌ شکل نیم‌دایره است که فضای داخلی اون برای تفکیک کابل‌ها، پارتیش‌بندی شده. شرکت‌های البرز، سوپیتا و دانوب همگی داکت زمینی هم در کنار سایر محصولات خود تولید می‌کنن.

داکت قرنیزی

داکت قرنیزی

با این نوع داکت اصطلاح «با یک تیر دو نشون زدن» رو میشه اجرایی کرد. یعنی هم میشه به جای قرنیز نصبش کرد و هم از فضای داخلی برای عبور کابل‌ها استفاده کرد. استفاده از داکت قرنیزی خیلی به زیبایی محیط کمک می‌کنه. از داکت‌های قرنیزی باکیفیت میشه به دو برند البرز و سوپیتا اشاره کرد. این محصولات پارتیشن جداکننده دارن.

داکت کمانی

این نوع از داکت‌ها شباهت زیادی به داکت ساده دارن، با این تفاوت که درب اون‌‌ها هلالی شکله. این محصولات فاقد پارتیشن جداکننده هستن.

انواع سایز داکت برق

داکت‌ها در شاخه‌های دو متری و با اندازه‌ها‌ی عرض و حجم مختلف تولید میشن و به فروش میرسن. بعضی از سایزهای استاندارد داکت رو در پایین مشاهده میکنید.

داکت 110*10 میلی‌متر
داکت 1/515*10 میلی‌متر
داکت 220*20 میلی‌متر
داکت 5/225*20 میلی‌متر
داکت 330*30 میلی‌متر
داکت 440*30 میلی‌متر
داکت 550*30 میلی‌متر
داکت 6 معمولی60*45 میلی‌متر
داکت 6 پایه بلند60*60 میلی‌متر
داکت 9 معمولی90*45 میلی‌متر
داکت پایه بلند90*60 میلی‌متر

نکات مهم درباره داکت

  • قبل از تهیه‌ی داکت حجم کابل‌های خودتون رو در نظر بگیرید و متناسب با اون داکت رو تهیه کنید.
  • تا حد ممکن داکت‌ها رو محکم به دیوار پیچ کنید مگر در مواردی که امکان سوراخ کردن دیوار وجود نداشته باشه. در این موارد از داکت‌های پشت چسب‌درا استفاده کنید.
  • بعضی از داکت‌ها، رنگ‌های مختلف یا قابلیت رنگ شدن دارن. داکت سوپیتا هم در طرح و رنگ چوب تولید میشه. در محیطی که زیبایی براتون خیلی مهمه از این برند داکت با طرح چوب استفاده کنید.
  • در جاهایی که نصب کلید و پریز براتون اولویت داره به‌جای داکت از ترانکینگ استفاده کنید.
  • از برندهای معتبر داکت مثل البرز، دانوب و… که در این مقاله مطرح کردیم تهیه کنید تا از کیفیتش مطمئن باشید.

حرف آخر

زمانی که در یک ساختمان یا شبکه با تعدد کابل و سیم مواجه میشیم و حتی نمی‌تونیم درست مدیریتشون کنیم، داکت‌کشی اون مکان بهترین راه‌حله. در این مقاله مباحث داکت چیست ‌؟ انواع داکت و کاربردشون رو بررسی کردیم. امیدواریم براتون مفید بوده باشه. اگر سوالی داشتید با ما در میون بذارید.

سوالات متداول:

داکت چیست؟

از تجهیزات پسیو شبکه که معمولا از جنس پلاستکیه و محلی برای عبور کابل‌ها فراهم می‌کنه.

کاربرد داکت؟

پوشش، نظم دادن و محافظت از کابل‌ها

انواع داکت ؟

ساده – شیار دار – کف خواب یا زمینی – کمانی – قرنیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا