معرفی و بررسی

آشنایی با انواع متعلقات ترانکینگ

اولین نکته درباره‌ی انواع متعلقات ترانکینگ خود ترانکینگه. اینکه ترانکینگ چی هست و چه کاربردی داره. ترانکینگ مثل یک کانال پلاستیکیه که سیم‌ها و کابل‌ها در اون قرار می‌گیرن و در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت میشن.  باید بگیم که ترانکینگ یک قطعه‌ی ماژولاره که میشه روی اون انواع متعلقات ترانکینگ رو نصب کرد. این قابلیت به استفاده‌ی بهینه از فضا و زیبایی محیط بسیار کمک می‌کنه. در ادامه برخی از انواع متعلقات ترانکینگ رو به شما معرفی می‌کنیم.

متعلقات ترانکینگ چیست ؟

همون‌طور که گفتیم به یکسری تجهیزات که به تکمیل ترانکینگ کمک می‌کنن و کاربردشون به ترانکینگ مربوط میشه، متعلقات ترانکینگ میگن. متعلقات ترانکینگ رو میشه به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته قطعاتی که به کامل کردن ترانکینگ کمک می‌کنن مثل مسدودکننده، زوایای ترانکینگ، قطعه اتصال و… . دسته‌ی دیگه هم قطعاتی هستن که روی ترانکینگ نصب میشن. این دسته به استفاده‌ی بیشتر و بهینه‌تر از ترانکینگ کمک می‌کنن مثل کادر ماژول، کیستون، کلید و پریز و… .

کاربرد انواع متعلقات ترانکینگ

متعلقات تعداد زیادی دارن و بعضی‌هاشون هم شباهت زیادی باهم دارن. ادر ادامه به بررسی چند نمونه از متعلقات ترانکینگ می‌پردازیم و با کاربرد هرکدوم از اون‌ها آشنا میشیم. اینکه بدونیم هر کدوم رو کجا استفاده کنیم خیلی مهمه، پس با ما همراه باشید.

سه راهی چیست ؟

در جواب اینکه سه راهی چیست و چه کاربردی دارد، باید بگیم که سه راهی یک قطعه است و برای پوشوندن محلی استفاده میشه که ترانکینگ‌ها به سه جهت تغییر مسیر میدن. مثلا در بعضی موارد ترانکینگ به دو مسیر مختلف هدایت میشه که با مسیر اولیه زاویه‌ای 90 درجه دارن. در اینجا سه راهی کاربرد داره. از انواع سه راهی ترانکینگ می‌تونیم به سه راهی ترانکینگ البرز اشاره کنیم.

انواع زوایای ترانکینگ

زوایای ترانکینگ از دیگر انواع متعلقات ترانکینگ هستن که به کامل کردن نقاط اتصال دو ترانک کمک می‌کنن. این زوایا شامل زاویه تخت، زاویه داخلی و زاویه خارجی میشن.

انواع زوایای ترانکینگ

زاویه داخلی ترانکینگ چیست: در گوشه‌های فرورفته‌ی دیوار که دو ترانکینگ با هم زاویه 90 درجه داخلی ایجاد می‌کنن، از زاویه داخلی استفاده میشه.

زاویه خارجی ترانکینگ چیست: در گوشه‌های بیرون اومده‌ی دیوار که دو ترانکینگ با هم زاویه 90 درجه خارجی ایجاد می‌کنن، زاویه خارجی برای پوشاندن فضاهای خالی و حفظ زیبایی به کار میره.

زاویه تخت ترانکینگ چیست: این قطعه برای پوشاندن محل اتصال دو ترانکینگ که با هم زاویه 90 درجه دارن و روی یک سطح هستن، کاربرد داره.

در بعضی برندها مثل ترانکینگ لگراند زاویه داخلی و خارجی قابلیت تنظیم زاویه بیشتر یا کمتر از 90 درجه رو دارن.

کاربرد پارتیشن ترانکینگ

در مورد اینکه پارتیشن ترانکینگ چیست باید بگیم که یک قطعه از جنس PVC با متراژ 2 متره که داخل بدنه بعضی از ترانکینگ‌ها نصب میشه. این قطعه فضای داخلی ترانک رو به چند بخش مجزا تقسیم می‌کنه. این کار از برخورد سیم‌ها و کابل‌ها با هم جلوگیری می‌کنه و احتمال تاثیر نویز کابل‌ها روی هم یا حتی آتش‌سوزی رو کاهش میده.

کادر ماژول چیست ؟

کادر ماژول چیست: کادر ماژول یک قطعه‌ی پلاستیکیه که از اون برای نصب کلید و پریز روی ترانکینگ استفاده میشه. انواع کادرماژول در سایزها و رنگ‌های مختلف توسط برندهای مختلف تولید میشن. یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی این قطعه، شرکت سوپیتاست که کادر ماژول‌های خودش رو در رنگ‌های سفید و قهوه‌ای طرح چوب تولید می‌کنه. این کادر ماژول‌ها تنها برای ترانکینگ سوپیتا تولید شده و برای ترانکینگ سایر برندها مناسب نیست.

کاربرد انواع متعلقات ترانکینگ

مسدود کننده ترانک چه کاربردی دارد ؟

در مورد اینکه مسدود کننده ترانکینگ چیست باید اضافه کنیم که از جمله قطعات مهم و کاربردی در بین انواع متعلقات ترانکینگ به شماره میره که با اسم بست انتهایی هم در بازار موجوده. ترانکینگ یک ابتدا و یک انتها داره. امکان ورود هوا، گردوخاک و جانوران جونده از این قسمت‌ها به داخل ترانکینگ وجود داره. برای جلوگیری از این آسیب‌ها از مسدودکننده یا بست انتهایی ترانکینگ استفاده میشه. از انواع بست انتهایی می‌تونیم به بست انتهایی ترانکینگ دانوب و لگراند اشاره کنیم.

نکاتی درباره متعلقات ترانکینگ

جنس ترانکینگ و متعلقات ترانکینگ اغلب از PVC مرغوبه. ترانکینگ خودش به‌صورت شاخه‌های 2 متری به فروش میرسه. اما جالبه بدونید که متعلقات ترانکینگ معمولا به‌صورت بسته‌های چند عددی عرضه میشن. از تولیدکنندگان قدرتمند در زمینه‌ی ترانکینگ و متعلقات اون می‌تونیم به شرکت فرانسوی لگراند، اشنایدر و شرکت‌های ایرانی سوپیتا، البرز و دانوب اشاره کنیم. شرکت لگراند ترانکینگ و متعلقات اون رو با اندازه‌هایی خاص تولید می‌کنه که تنها برای ترانکینگ‌های این برند قابل استفاده باشه.

حرف آخر

در انتخاب ترانک و انواع متعلقات ترانکینگ، اولین نکته اینه که سایز مورد نظر ما رو کدوم برندها دارن. با انتخاب برند می‌تونیم خرید راحت‌تری داشته باشیم. لگراند ترانکینگ و متعلقات اون رو معمولا به رنگ سفید تولید می‌کنه اما شرکت سوپیتا انواع سفید و قهوه‌ای رنگ چوب هم داره.

سؤالات متداول

شرکتهای سازندهی ترانکینگ و متعلقات اون؟

شرکت لگراند، سوپیتا، البرز و دانوب از تولیدکنندگان قدرتمند در زمینهی ترانکینگ و متعلقات اون هستن.

کاربرد متعلقات ترانکینگ چیه؟

جهت کامل کردن و زیبایی ترانکینگ استفاده میشن. متعلقات ترانکینگ رو میشه به دو دسته تقسیم کرد. یک: قطعاتی که به کامل کردن ترانکینگ کمک میکنن.
دو: قطعاتی روی ترانکینگ نصب میشن مثل کلید و پریز

ترانکینگ معمولا در چه سایزهایی تولید میشه؟

سایز ترانکینگ به برند اون بستگی داره. اما سایزهای 8050، 10550، 10050، 15050، 19550، 10150 و … .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا