راهنمای خرید

راهنمای خرید ترانک

در تمامی شبکه‌های سیمی، کابل شبکه نقش مهمی رو ایفا می‌کنه و با توجه به اینکه مسیرهای متعددی رو طی می‌کنه، ممکنه در این راه‌ دچار آسیب و صدمه بشه. در چنین مواقعی از ترانکینگ استفاده میشه که از کابل‌ها محافظت می‌کنه و به محیط نظم می‌بخشه. محافظت از کابل‌های شبکه باعث افزایش طول عمر اون‌ها و شبکه میشه. برای تهیه‌ی این محصول به راهنمای خرید ترانکینگ نیاز دارید. پس در ادامه همراه ما باشید.

ترانکینگ چیست ؟

راهنمای خرید انواع ترانکینگ

ترانکینگ یک محفظه‌ی عموما پلاستیکیه که کابل شبکه درون اون قرار می‌گیره و مسیر مورد نظر رو طی می‌کنه. اکثرا در محیط‌هایی که کابل‌کشی توکار انجام نشده، از ترانکینگ بهره می‌گیرن. اما یکی از قابلیت‌های اصلی ترانک، نظم بخشیدن به کابل‌های شبکه است.

ترانکینگ از جنس PVC تولید میشه و مقاوت بالایی در برابر شکستگی و آتش‌سوزی داره و همین ویژگی باعث میشه که کابل‌های شبکه از اکثر آسیب‌ها در امان باشن. برخی از برندها این محصول رو از جنس ABS هم تولید می‌کنن.

راهنمای خرید ترانکینگ

برای تهیه‌ی ترانک مناسب با محیط و شبکه، عوامل مهمی وجود دارن که باید بهشون توجه داشته باشید تا بتونید مناسب‌ترین ترانکینگ رو برای شبکه و محیط موردنظرتون تهیه کنید. برای دونستن این موارد همراه ما باشید.

سایز و اندازه

شبکه اجزای زیادی داره و با توجه به این مورد شما می‌تونید حجم و اندازه‌ی کابل‌های شبکه‌ی خودتون رو تخمین بزنید و با در نظر گرفتن اون‌ها ترانکینگی متناسب با مکان خودتون رو انتخاب کنید. ترانکینگ‌ها در اندازه‌های متنوعی تولید شده و در شاخه‌های دو متری به بازار عرضه میشن. اندازه‌های موجود ترانک در بازار شامل 80×50، 100×50 و 150×50 میلی‌متر میشه. البته سایر برندها به تولید اندازه‌هایی جدا از این اندازه‌ها هم می‌پردازن. ترانکینگ لگراند با اندازه‌ی 195×50 به‌عنوان بزرگ‌ترین ترانک در بازار ایران وجود داره.

نحوه‌ نصب

ترانکینگ با پیچ و رول پلاک و ابزارهای دیگه روی دیوار یا سقف نصب میشه. باید دقت کنید که هدف از تهیه‌ی ترانک زیباسازی و نظم دادن به محیطه پس باید تمام زاویه‌ها به‌خوبی پوشیده بشن و سیم‌ها ازشون بیرون نزنه.

مقاومت و استحکام

همون‌طور که گفتیم اکثر ترانک‌ها از جنس PVC هستن و این باعث میشه در برابر آسیب‌های محیطی و آتش‌سوزی مقاوم باشن. اکثر ترانک‌ها علاوه بر ضد اشتعال بودن، ضد آب هم هستن. ترانکینگ دانوب یکی از محصولات باکیفیت این شرکت ایرانیه که غیرقابل اشتعاله و در دمای 15- تا 65+ از خودش مقاومت بالایی نشون میده.

ماژولار بودن ترانکینگ

ترانکینگ محصولی قابل انعطافه یعنی شما می‌تونید با توجه به مکان و چیزی که نیاز دارید اون رو تغییر بدید. این قابلیت باعث میشه ترانکینگ کاربری بالایی داشته باشه و دست شما رو برای هر تعداد کلید و پریزی که می‌خوایید درونش تعبیه کنید باز میذاره. همچنین امکان جداسازی کابل‌ها از هم و تغییر مسیر اون‌ها رو به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کنه.

بررسی متعلقات ترانکینگ

برای استفاده از امکانات ترانک نیاز به تهیه و شناخت متعلقاتش دارید. متعلقات ترانکینگ به ارتقا و بهره‌گیری بهتر از ترانک کمک می‌کنن. این متعلقات شامل:

  • مسدودکننده: برای بستن ابتدا و انتهای ترانک استفاده میشه.
  • پارتیشن: پارتیشن مسیر سیم‌ها رو از هم جدا می‌کنه.
  • قطعه‌ی اتصال: با استفاده از این قطعه می‌تونید دو ترانک رو به‌همدیگه وصل کنید و محل اتصال رو بپوشونید.
  • درب ترانکینگ: درب روی بدنه‌ی ترانکینگ قرار می‌گیره و در دو نوع سخت و نرم عرضه میشه.
  • زاویه داخلی: برای نصب ترانک در گوشه‌ی داخلی دیوار استفاده میشه.
  • زاویه خارجی: برای نصب ترانک در گوشه‌ی خارجی ترانک مورد استفاده قرار می‌گیره.
  • زاویه تخت: برای اتصال دو ترانک در یک سطح صاف استفاده میشه.
  • کادر ماژول: با استفاده از کادر ماژول می‌تونید کلید و پریز رو در ترانک قرار بدید.
  • سه راهی: این قطعه مسیر ترانک رو به سه راه مختلف تقسیم می‌کنه
متعلقات ترانکینگ

برندهای تولید کننده‌ ترانک

برندهای مختلفی به تولید ترانک می‌پردازن که هرکدوم محصولات منحصربه‌فردی تولید می‌کنن. یکی از این ویژگی‌ها که اون‌ها رو از هم متفاوت می‌کنه اندازه‌ی اون‌هاست. اندازه‌ی 195×50 میلی‌متر فقط در ترانکینگ لگراند مشاهده میشه. همچنین اندازه‌ی 80×50 ترانک لگراند کوچک‌ترین ترانک موجود در بازاره.

در صورتی که هماهنگی رنگ ترانک و مکان موردنظرتون براتون مهمه می‌تونید از ترانکینگ سوپیتا استفاده کنید چون در دو طرح سفید و قهوه‌ای طرح چوب تولید میشه.

دانوب هم از کمپانی فرانسوی اشنایدر الگوبرداری کرده و در این امر هم خیلی موفق بوده. قیمت ترانکینگ دانوب از سایر برندهای خارجی به‌صرفه‌تره. یک قابلیت مفید این برند اینه که می‌تونین انواع پریز و کلید شبکه رو بدون نیاز به کادر ماژول روی بدنه‌ی ترانک نصب کنید.

برند البرز اولین شرکت داخلیه که ترانکینگ با درب نرم رو تولید می‌کنه. ترانکینگ البرز با الگوبرداری از ترانکینگ لگراند ساخته شده.

چه ترانک با چه مشخصاتی ؟

دیدیم که ترانکینگ از بهترین‌ گزینه‌ها برای پیاده‌سازی شبکه‌های ساختاریافته است. برای تهیه یک ترانک مناسب با مشخصات موردنظر باید فاکتورهایی مثل، معماری فضای مورد نظر، بودجه، حجم کابل‌ها و دسترسی‌های مختلف به اجزای شبکه رو در نظر بگیرید.

در صورتی که متراژ محیط شما بزرگ باشه، بهتره که از برندهای داخلی استفاده کنید که قیمت مناسب‌تری دارن چون مسلما به ترانکینگ بیشتری در محیط نیاز دارید. تمامی برندهای معرفی‌شده از موفق‌ترین شرکت‌های داخلی و خارجی هستن و کیفیت بالای اجناسشون تضمین شده است. شما با توجه به فاکتور های ذکر شده در راهنمای خرید ترانک و بودجه و سایر موارد می‌تونید مناسب‌ترین ترانک رو برای شبکه‌ی خودتون تهیه کنید. برای خرید تجهیزات شبکه از جمله ترانکینگ باید نکاتی که گفته شد رو در نظر بگیرید.

ممنون که در محتوای راهنمای خرید ترانکینگ همراه ما بودید.

سوالات متداول

ترانک چیه؟

ترانکینگ یک محفظه‌ی عموما پلاستیکیه که کابل شبکه درون اون قرار می‌گیره و مسیر مورد نظر رو طی می‌کنه.

استفاده از ترانکینگ امری ضروریه؟

با توجه به حجم کابل‌ها و محیط امکان تشخیصش هست.

نصب ترانکینگ کاری تخصصیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا