معرفی و بررسی

رک ایستاده چیست ؟ – آشنایی با انواع رک ایستاده

شبکه از تجهیزات متفاوتی تشکیل میشه. خیلی مهمه که بتونیم این تجهیزات رو در یک مکان قرار بدیم تا بتونیم بیشترین استفاده رو ازش داشته باشیم. رک شبکه از مهم‌ترین اجزای شبکه محسوب میشه که نه تنها به ما کمک می‌کنه تا با نظم خاصی تجهیزات شبکه رو داخلش جای بدیم، بلکه از اون‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنه. رک‌های ایستاده مهم‌ترین و پرکاربردترین رک شبکه محسوب میشن. در این مقاله قصد داریم بگیم رک ایستاده چیست ؟ و شما رو با انواع اون آشنا کنیم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشین.

رک ایستاده یکی از انواع رک شبکه

 رک ایستاده یکی از انواع رک شبکه است که در سایزهای 12 تا 47 یونیت تولید میشه. عمق این رک‌ها 60، 80 و 100 سانتی‌متره. قابلیت مهمی که رک‌های ایستاده دارن اینه که کاربران می‌تونن به راحتی تجهیزات مختلفی مثل انواع پاور ماژول‌ با تعداد پورت بالا رو در اون نصب کنن. قیمت رک ایستاده بسته به تعداد یونیت و ویژگی‌های ظاهریش تفاوت داره. مسلما هرچی تعداد یونیت‌های رک بیشتر باشه، قیمت اون بالاتر میره.

رک‌های ایستاده به‌صورت Indoor و Outdoor تولید میشن. نمونه‌های Indoor همون رک‌های معمولی هستن که در خیلی از شبکه‌ها استفاده میشن. اما نمونه‌های Outdoor کمی متفاوتن.

رک Outdoor

رک outdoor، یکی دیگه از انواع رک ایستاده و حتی دیواریه. رک‌های Outdoor ایستاده می‌تونن به صورت ایستاده در محیط‌ و فضاهای باز استفاده بشن. این رک‌ها در سایزهای 12، 18 و حتی 42 یونیت توسط برندهای مختلفی تولید میشن. این نوع رک‌ها مقاومت بالایی در برابر آب و هوای گوناگون (سرما، گرما، باد و طوفان)، باران و نور خورشید دارن. همچنین از امنیت بالایی هم برخوردارن و می‌تونن از تجهیزات داخل خود در برابر سرقت و حتی ضربه محافظت کنن.

رک Outdoor

کاربرد رک ایستاده چیست؟

همون طور که گفتم رک‌های ایستاده در سایزهای مختلفی تولید م‌شن. سایز این محصولات گاهی اونقدر بزرگه که میشه تعداد خیلی زیادی از تجهیزات رو در اون‌ها قرار داد. به‎عنوان مثال بعضی از این رک‌ها قابلیت نصب پاور ماژول 40 پورت رو دارن یا میشه حداکثر 6 عدد فن رو در اون‌ها قرار داد. اما خب باید بگیم که بررسی انواع رک ایستاده فقط مختص سایز اون‌ها نیست. این محصولات ویژگی‌های دیگه‌ای هم دارن که خیلی جالب و کاربردیه.

به‌عنوان مثال از دیگر مشخصات رک ایستاده می‌تونیم به پنل‌های جانبی و پشتی اون اشاره کنیم. علاوه بر درب جلو رک که روی اون میشه انواع مختلفی از قفل رو نصب کرد، پنل‌های جانبی و پشتی بعضی رک‌های ایستاده در بعضی برندها قابلیت باز شدن دارن. اینجوری میشه از 4 طرف به تجهیزات داخل رک دسترسی داشت.

ابعاد مختلف رک ایستاده

روی بعضی از پنل‌های جانبی یا حتی پشتی میشه قفل سوئیچی هم نصب کرد. این کار باعث افزایش امنیت تجهیزات میشه.

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده چیست؟

رک دیواری با رک ایستاده در تعداد یونیت و میزان دسترسی کاربران به تجهیزات تفاوت داره. سایز رک دیواری از 2 تا 12 یونیته و عموما برای نصب تجهیزات دوربین مدار بسته یا اضافه شدن به شبکه‌های بزرگ‌تر استفاده میشه. همچنین رک دیواری به علت نصب روی دیوار، امکان دسترسی به تجهیزات از پنل پشتی رو به کاربر نمیده.

اما باید اضافه کنیم که رک‌های دیواری به نسبت رک‌های ایستاده فضای کمتری رو اشغال می‌کنن و در کوچک‌ترین فضاها هم قابل نصب هستن.

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده

بررسی برندهای سازنده رک ایستاده

برندهای زیادی در تولید رک‌ها فعالیت دارن. شرکت‌های معتبر در این زمینه پایا سیستم، آماد سیستم، اچ پی آسیا و اچ پی آی هستن. این برندها نه تنها در ساخت انواع رک ایستاده و دیواری فعالیت دارن، بلکه در تولید دیگر رک‌ها مثل رک لابراتواری و رک DVR تخصص دارن.

این برندها هر کدوم انواع مختلفی از رک‌های ایستاده و دیگر انواع رک رو تولید و به بازار عرضه می‌کنن.

حرف آخر

از رک شبکه برای نظم دادن هرچه بیشتر تجهیزات شبکه استفاده میشه. همچنین در صورتی که وسیله‌ای داخل رک دچار مشکل بشه، پیدا کردن اون بسیار راحت‌تره. در این مقاله گفتیم رک ایستاده چیست و چه مشخصاتی داره، تا بتونیم بهترین تصمیم رو هنگام خرید بگیریم.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین. در صورتی که هم‌چنان سوالی داشتین، کامنت بذارین تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

سایز رک ایستاده ؟

رک‌های ایستاده از 12 تا 47 یونیت تولید میشن.

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده چیه؟

رک دیواری از 2 تا 12 یونیت تشکیل شده در حالی که رک ایستاده از 12 تا 47 یونیت تشکیل شده. همچین محل نصبشون با هم تفاوت داره.

کدوم برندهای معتبر رک شبکه تولید می‌کنن؟

برند پایا سیستم، آماد سیستم، اچ پی آسیا و اچ پی آی، لاجیک و… .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا