معرفی و بررسی

بررسی انواع روکش کابل شبکه

کابل شبکه از اصلی‌ترین زیرساخت‌های یک شبکه محسوب میشه که ارزش خیلی بالایی هم داره. اگه با زیرساخت‌های یک شبکه کار کرده باشین به احتمال زیاد اسم PVC و LSZH به گوش‌تون خورده. این اسم‌ها بیان‌کننده‌ی روکش کابل شبکه هستن که هرکدوم خاصیت‌های خودشون رو دارن. روکش کابل شبکه بر خلاف انتظار، یکی از ویژگی‌های خیلی مهم خرید کابل شبکه‌ است که انتخاب درست اون از ضررهای مالی و از اون مهم‌تر از تلفات جانی جلوگیری می‌کنه. در ادامه به بررسی انواع روکش کابل شبکه می‌پردازیم تا بیشتر با این موضوع آشنا بشیم.

کاربرد روکش کابل شبکه

کابل‌های شبکه یکی از تجهیزات مهم و با ارزش به حساب میان. چون هم وظیفه‌ی انتقال و اتصال در شبکه رو به عهده دارن و هم باعث افزایش سرعت ارتباطات بین سیستم‌ها میشن. به‌دلیل محافظت از کابل‌های شبکه روکش‌های مخصوصی در نظر گرفته شده. به این منظور روکش‌های مختلفی طراحی و تولید شده تا کابل شبکه رو هم در برابر باران و برف و هم در برابر ولتاژ بالا و آتش‌سوزی مقاوم بکنه.

انواع روکش کابل شبکه

 روکش کابل‌ها با توجه به محل استفاده و کاربردشون جنس‌های مختلفی دارن. دونستن تفاوت جنس روکش‌ها به انتخاب درست کابل مورد نظر شما کمک می‌کنه. با ما همراه باشین تا شما رو با انواع روکش‌ کابل شبکه، معایب و مزایای اون آشنا کنیم.

روکش PVC

 PVC یا Polyvinyl Chloride ماده‌ایه که به‌عنوان روکش در انواع کابل‌های شبکه و برق استفاده میشه. این روکش قیمت پایین و انعطاف‌پذیری بالایی داره و میشه از اون در مصارف سبک و ولتاژ پایین استفاده کرد. لازم به ذکره که مقاومت این نوع روکش خیلی بالا نیست و در برابر گرما، نور خورشید و خوردگی آسیب‌پذیره و نمیشه از اون در محیط‌های بیرونی استفاده کرد. این روکش قابل اشتعاله و در صورت سوختن گاز سمی همراه با دود تولید می‌کنه. جالبه بدونید که کابل شبکه بلدن با روکش PVC تولید میشه.

کابل شبکه با روکش PVC

اشتعال‌پذیری روکش PVC خطرناکه؛ چون میتونه آتش رو به سراسر نقطه‌های ساختمون منتقل کنه. به همین دلیل از روکش کابل لن PVC در مصارف سنگین و ولتاژ بالا که ممکنه باعث آتش‌سوزی بشه، استفاده نمی‌کنن. کابل‌های PVC انواع استانداردهای CMR، CMG، CM و CMP رو دارن. این استانداردها توسط سازمان NEC یا National Electrical Code تعریف و تایید شدن.

روکش LSZH

LSZH مخفف Low Smoke Zero Halogen هستش. این نوع روکش در صورت سوختن، گازهای سمی تولید نمی‌کنه و خطر کمتری داره، چون در مواد تشکیل دهنده‌اش هالوژن نداره. به‌طور کلی، این نوع روکش اشتعال‌پذیری کمی داره و اگر هم دچار آتش سوزی بشه مثل روکش PVC خطرساز نیست. به‌علاوه دودی که از آتش این نوع روکش حاصل میشه 90 درصد از PVC  کمتره.

کابل شبکه با روکش LSZH

روکش PE

روکش کابل پلی اتیلن یا PE نسبت به روکش‌های قبلی مقاومت بالاتری داره. اما روکش PE به‌تنهایی از کابل‌ها محافظت نمی‌کنه. معمولا از روکش کابل Outdoor یا PE روی روکش معمولی مثل PVC یا LSZH استفاده میشه. به این معنی مه در بیشتر مواقع کابل‌های Outdoor دو نوع روکش دارن که باعث مقاومت بالای اون‌ها در برابر عوامل محیطی میشه. به‌عنوان مثال، کابل شبکه نگزنس Outdoor با استاندارد Cat6 با دو نوع روکش PE و PE+PVC تولید میشه. با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد قیمت این نوع کابل نسبت به قبلی‌ها بیشتره.

کابل شبکه با روکش PE

برای کابل‌های Outddor که به‌صورت دفنی استفاده میشن، از یک لایه سم هم استفاده میشه. این مواد سمی برای جلوگیری از آسیب کابل‌ها توسط جوندگان و در بین روکش‌های PE+PVC استفاده میشه.

تفاوت روکش کابل PVC  و LSZH

از لحاظ ظاهری کابل‌های شبکه PVC و LSZH شباهت زیادی به هم دارن؛ اما در برخی از ویژگی‌های با هم متفاوت هستن. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  1. قیمت: با توجه به اینکه ساختار LSZH از امنیت بالایی برخورداره به تبع نسبت به روکش PVC قیمت بالاتری هم داره. مثلا شرکت نگزنس چند نمونه کابل شبکه Cat6 داره که در تمامی ویژگی‌ها به جز نوع روکش با هم یکسان هستن؛ در این شرایط تفاوت قیمت به‌دلیل نوع روکش اون‌هاست.
  2. انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری کابل‌های شبکه با روکش PVC بیشتره. بنابراین اگر نیاز دارید تا کابل‌ها داخل شبکه خم یا جابه‌جا بشن کابل شبکه با روکش PVC از کابل شبکه با روکش LSZH گزینه‌ی بهتریه.
  3. امنیت: همون‌طور که قبلا هم اشاره کردیم در زمان آتش‌سوزی روکش PVC خطرسازه؛ چراکه هم دود سمی تولید می‌کنه و هم به سرعت آتش رو منتقل می‌کنه. در مقابل، روکش LSZH بدون هالوژنه و در هنگام سوختن دود بسیار کمی تولید می‌کنه و اشتعال‌پذیری پایینی هم داره.

روکش کابل شبکه در برندهای معروف

شرکت‌های تولیدکننده کابل شبکه محصولات خودشون رو با روکش‌های مختلفی تولید می‌کنن. روکش PVC در کابل شبکه لگراند، نگزنس و بلدن دیده میشه. اما شرکت‌های لگراند و نگزنس کابل‌هایی با روکش‌های LSZH و PVC+PE هم تولید می‌کنن. البته باید بگیم که روکش PE هم در بعضی از محصولات نگزنس موجوده.

به‌طور کلی برندهای لگراند، نگزنس، بلدن و امپ پچ کوردهای خودشون رو با روکش PVC تولید می‌کنن. اما پچ کورد با روکش LSZH فقط در شرکت‌های لگراند و نگزنس دیده میشه. با توجه به اینکه پچ کوردها در شبکه‌های بسته استفاده میشن، در تولید این محصولات از روکش PE استفاده نمیشه.

انتخاب کابل با روکش مناسب

با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد انتخاب کابل شبکه میتونه خیلی راحت باشه. برای محیط‌های بزرگ نظیر دیتاسنترها که امنیت در اون‌ها اهمیت داره، برای جلوگیری از آتش‌سوزی و اتفاقات غیرمترقبه بهتره که از کابل و پچ کوردهایی با روکش LZSH استفاده بشه. در غیر این صورت، استفاده از کابل شبکه با روکش PVC، هم هزینه‌ها رو کاهش میده و هم انعطاف‌پذیری بالایی داره.

در آخر هم اگر کابل‌های شبکه رو در محیط‌های بیرونی استفاده می‌کنید، بدون شک بهترین گزینه، استفاده از کابل‌های PE هستش که در برابر عوامل مخرب محیطی مقاوت بالایی دارن.

حرف آخر

شاید در هنگام انتخاب کابل شبکه جنس روکش کابل فاکتور مهمی به نظر نرسه. ما در این مطلب سعی کردیم تا با توضیح ویژگی‌های مختلف انواع روکش کابل شبکه شما رو با ویژگی‌ها و مشخصات این روکش‌ها و همچنین تفاوت‌های بین اون‌ها آشنا کنیم.

کابل شبکه چند نوع روکش دارد؟

سه نوع PVC ، LSZH ،PE

تفاوت های روکش PVC با LSZH در چیست؟

به‌طور کلی، کابل LSZH اشتعال‌پذیری کم و امنیت بالایی داره؛ در عوض کابل PVC قیمت پایین و انعطاف‌پذیری بالاتری داره.

کابل PE چیست؟

روکش کابل شبکه پلی اتیلن یا PE نسبت به روکش‌های قبلی در برابر عوامل محیطی مقاومت بالاتری داره.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا