معرفی و بررسی

پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد ؟

در حالت کلی، تجهیزات شبکه برای راحت کردن ارتباطات در شبکه و مدیریت اون‌ها استفاده میشن. بعضی از این تجهیزات وجودشون ضروری نیست ولی نبودشون میتونه آسیب بزرگی به شبکه بزنه و دردسر ایجاد کنه. برای مثال پچ پنل از همین دسته تجهیزاته که در این مقاله قراره به شما معرفی کنیم و به سوال‌هایی مثل پچ پنل چیست ؟ چه کاربردی داره ؟ و … جواب بدیم.

پچ پنل شبکه چیست ؟

در جواب پچ پنل چیست ؟ باید بگیم که پچ پنل، یکی از تجهیزات پسیو شبکه با شکل مستطیلیه که از تعداد زیادی پورت شبکه تشکیل شده. پچ پنل شبکه واسطی بین نقاط انتهایی کابل و تجهیزات دیگه‌ای مثل هاب، سوئیچ و روتره.

اگر بخواید شبکه‌ی سیمی راه اندازی کنید که چندین پورت دیواری در اتاق‌های مختلف داشته باشه، یک پچ پنل در رک شبکه میتونه راه‌حلی ساده و مناسب باشه. تصویر پایین میتونه به شما کمک کنه.

پچ پنل شبکه چیست

کاربرد پچ پنل

زمان کابل کشی، چندین سوکت شبکه برای استفاده در آینده تعبیه میشه که کاربردی ندارن و کاربری از طریق اون‌ها به شبکه متصل نیست. از طرفی هم باید این امکان وجود داشته باشه که در صورت نیاز و زمان افزایش کاربر، این سوکت‌ها رو وارد مدار شبکه کرد. برای حل این مسئله از پچ پنل استفاده میشه. به این صورت که همه‌ی کابل‌های وصل شده به سوکت‌ها در یک نقطه‌ی مرکزی وارد پچ پنل میشه. امکان شماره‌ گذاری پورت‌ها هم وجود داره و وقتی نیاز بشه سوکت با کابل شبکه به سوئیچ وصل میشه. با شماره گذاری، دیگه سوکت‌ها و کابل‌ها با هم جابه‌جا نمیشه و تغییرات، راحت و بدون دردسر انجام میشه.

نکته: از چیزایی که گفته شد می‌تونیم نتیجه بگیریم که پچ پنل برای شبکه‌های بزرگ خیلی ضروریه و شبکه‌های کوچیک هم اگر ازش استفاده نکنن، زمان ارتقا به مشکل برمیخورن. پس زمان خرید تجهیزات شبکه حواستون به پچ پنل هم باشه.

انواع پچ پنل شبکه

بعد از فهمیدن جواب سوال « پچ پنل چیست ؟ » باید با انواع اون آشنا بشید. پچ پنل‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی میشن که در ادامه بیشتر راجع بهشون صحبت می‌کنیم.

تعداد پورت پچ پنل

بررسی پچ پنل شبکه 24 پورت

یکی از دسته‌بندی‌های پچ پنل بر اساس تعداد پورت هست. مثلا پچ پنل 24 پورت از پرفروش‌ترین‌ها در بازاره. تعداد پورت‌هایی که در بازار وجود داره شامل اعداد 12، 16، 24، 32، 36، 48 و 96 میشه که در هر شبکه‌ای با توجه به زیرساخت و اندازه‌ی خودش استفاده میشه.

نوع کیستون پچ پنل

مشخصات پچ پنل Cat5e و Cat6

پچ پنل‌ها بر اساس نوع استاندارد و مقدار نویز پذیری کیستون‌ها، به دسته‌های زیر تقسیم میشن.

  • Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7: برای مثال، به پچ پنل با کیستون Cat5e، پچ پنل Cat5e میگن که برای کابل‌های Cat5e مناسبه.
  • SFTP، … و UTP: باید برای کابل‌های UTP (کابل‌های بدون فویل و شیلد) از پچ پنل UTP و برای کابل‌های SFTP (کابل‌های دارای فویل و شیلد) از پچ پنل SFTP استفاده بشه.

نکته: پچ پنل‌ها و کابل‌های رابط باید با استاندارد کابل شبکه هماهنگ باشن. در غیر این‌صورت، عملکرد سیگنال‌ها ضعیف میشه.

نوع سیم‌کشی

در یک شبکه یا محیط، اگر نوع کابل کشی مسی باشه، از پچ پنل مسی و اگر نوع کابل کشی، فیبر نوری باشه، از پچ پنل فیبر نوری استفاده میشه.

فرقی بین نقش پچ پنل‌های مسی یا نوری وجود نداره و تنها تفاوت اون‌ها نوع کابل استفاده شده است.

ماژولار بودن یا نبودن

ماژولار بودن یک پچ پنل

در پچ پنل ماژولار، کیستون ها از اول نصب شدن و امکان تعویضشون وجود داره (تصویر بالا سمت راست). ماژولار بودن پچ پنل این مزیت رو داره که اگر یکی از کیستون‌ها خراب شد، نیاز به تعویض کلی پچ پنل نیست. علاوه بر این در یک پچ پنل ماژولار میشه انواع مختلف رسانه ها (هم مسی هم فیبر نوری) رو در یک پنل نصب کنیم.

برندهای مختلف پچ پنل

برندهای مختلف پچ پنل شبکه

برندهای متفاوتی انواع پچ پنل رو با ویژگی‌های مختلف و مخصوص به خودشون تولید میکنن. از پچ پنل‌های معروف میشه به پچ پنل لگراند، پچ پنل امپ و پچ پنل نگزنس اشاره کرد.

آموزش نصب پچ پنل

پچ پنل بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه قرار گرفته. کابل‌های شبکه به‌جای اتصال مستقیم به تجهیزات، از طریق پچ پنل به هم وصل میشن. برای نصب پچ پنل مراحل زیر رو انجام بدید.

  • به اندازه‌ی 2 یا 3 سانتی‌متر از پوسته‌ی انتهایی کابل رو جدا کنید تا سیم‌های داخلی دیده بشن.
  • رشته‌های سیم رو از هم جدا کنید.
  • رشته‌های سیم رو بر اساس استاندارد 568B یا 568A، با آچارپانچ به پشت پچ پنل وصل کنید.
  • سیم‌های اضافی بیرون زده از پشت پچ پنل رو با سیم‌چین ببرید.

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم جواب سوال پچ پنل چیست ؟ رو بدیم و علاوه بر اون هر چیزی که نیازه راجع به پچ پنل بدونید به شما آموزش بدیم. اگر سوالی داشتید با ما در میون بذارید تا راهنماییتون کنیم.

سوالات متداول:

پچ پنل چیست ؟

قطعه‌ای مستطیلی با تعداد زیادی پورت که بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه قرار گرفته. کابل‌های شبکه به‌جای اتصال مستقیم به تجهیزات، از طریق پچ پنل به هم وصل میشن.

پچ پنل ماژولار چیست؟

به پچ پنل‌هایی که آماده نیستن و کیستون در اون‌ها نصب نشده ماژولار میگن. در این نوع پچ پنل امکان تعویض کیستون‌ها به‌صورت تکی وجود داره.

یکی بودن استاندارد پچ پنل با کابل مهمه؟

پچ پنل‌ها و کابل‌های رابط باید با استاندارد کابل شبکه هماهنگ باشن. در غیر این‌صورت، عملکرد سیگنال‌ها ضعیف میشه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا