معرفی و بررسی

بررسی انواع تفاوت داکت و ترانکنیگ (ترانک)

داکت‌ها ازجمله تجهیزات شبکه هستن که برای محافظت از سیم و کابل و یا انتقال اون‌ها استفاده میشن. داکت‌ها در مکان‌های مسقف و محیط‌های اداری، تجاری و حتی مسکونی استفاده میشن. داکت‌ها شباهت‌های زیادی به ترانکینگ دارن. برای این که تفاوت داکت و ترانکینگ رو بدونین، تا آخر این مقاله با ما همراه باشین.

ترانکینگ چیست ؟

ترانکینگ هم مانند داکت، وسیله‌ای برای محافظت از انواع سیم و کابل‌هاست و همچنین می‌تونیم از اون برای انتقال کابل‌ هم استفاده کنیم. ترانکینگ‌ها انواع بسیار مختلفی دارن. این دسته‌بندی می‌تونه بر اساس سایز یا رنگ اون‌ها باشه. ترانکینگ‌ها از PVC ساخته شدن، به این معنا که مقاومت بسیار بالاتری نسبت به داکت‌ها دارن.

تفاوت داکت و ترانکینگ

داکت چیست ؟

برای این که تفاوت داکت و ترانک رو بهتر بفهمیم، باید اول بدونیم هر کدوم چی هستن و چه کاربردهایی دارن. داکت‌ها تجهیزاتی شبیه به ترانکینگ‌ها هستن، اما تفاوت‌های خاصی دارن. برای مثال، داکت‌ها می‌تونن در دو نوع پشت چسب دار و یا بدون چسب ساخته و استفاده بشن. همچنین میزان مقاومت اون‌ها کم‌تر از ترانکینگه. همچنین داکت‌ها در چند مدل داکت ساده، داکت قرنیزی، داکت شیاردار و داکت کف خواب تولید و عرضه می‌شن.

تفاوت داکت و ترانکینگ

مقایسه داکت و ترانکینگ از نظر سایز

برای مقایسه‌ی داکت و ترانکینگ، ابتدا با هر کدوم به صورت جداگانه آشنا شدیم. ویژگی شاخص داکت‌ها اینه که داکت‌ها از پلاستیک‌های ساده تولید شدن به همین علت بدنه‌ی انعطاف پذیر و مقاومت‌ کمی دارن. از طرفی در مورد ویژگی شاخص ترانکینگ‌ها میشه به این مورد اشاره کرد که در صورت لزوم می‌تونیم بر روی ترانکینگ، برخلاف داکت، انواع پچ پنل برق و شبکه و … رو نصب کنیم.

مقایسه داکت و ترانک از نظر سایز

تفاوت عمده‌ی داکت با ترانک در سایز اون‌هاست. داکت‌ها حداکثر تا سایز 60×90 میلی‌متر تولید میشن، این در حالیه که ترانک‌ها حداکثر اندازه‌ای برابر با 50×195میلی‌متر دارن. ترانکینگ‌ها معمولا دارای عرض 50 سانتی‌متر و طول 2 متر هستن و تنها در ارتفاع آن‌ها تفاوت‌ است. اما داکت‌ها با طول 2‌متر و در عرض و ارتفاع‌های گوناگون تولید می‌شن.

تفاوت داکت و ترانک از نظر مقاومت

داکت‌ها از جنس پلاستیک هستن، به همین علت مقاومت بالایی ندارن و نمی‌تونیم ازشون انتطار داشته باشیم دربرابر عوامل مهم مقاومت خوبی از خودشون نشون بدن. درحالی‌که این قضیه درباره‌ی ترانکینگ‌ها کاملا برعکسه. ترانک‌ها از جنس PVC هستن که مقاومت بسیار بالایی دربرابر ساییدگی، خوردگی و عوامل دیگر دارن. به همین علت در صورتی که نیازمند استفاده از محصولی با مقاومت بالا هستین، داکت گزینه‌ی مناسبی نمی‌تونه باشه.

نحوه نصب

مقایسه داکت و ترانکینگ

داکت و ترانکینگ، هر دو برای نصب نیاز به پیچ و رول پلاک و یا پیچ خودکار دارن. تفاوت داکت و ترانکینگ در نصب رو می‌تونیم به نوع داکت نسبت بدیم. در صورتی که داکت مورد استفاده از نوع پشت چسب دار باشه، برای نصب اون می‌تونیم از چسبی که در قسمت پشتی داکت قرار داره استفاده کنیم. از طرفی داکت‌ها چون ابعاد کوچک‌تری نسبت به ترانکینگ دارن، برخلاف ترانکینگ ممکنه با میخ هم بشه اون‌ها رو نصب کرد.

مقایسه قیمت داکت و ترانک

در بالا اشاره کردیم که داکت‌ها به نسبت ترانکینگ‌ها مقاومت کم‌تری دارن، چون از پلاستیک‌های معمولی در ساخت اون‌ها استفاده شده. به همین دلیل، می‌تونیم بگیم که ترانکینگ‌ها نسبت به داکت‌ها هزینه‌ی بالاتری برای کاربران دربر دارن. همچنین داکت‌ها چون ابعاد کوچک‌تری دارن ممکنه قیمت کم‌تری هم داشته باشن. همچنین ترانکنیگ‌ها با قابلیت نصب درب به صورت جداگانه‌ یا نصب پارتیشن طراحی خاص‌تری نسبت به داکت دارن. به همین دلیل ممکن است قیمت بیش‌تری هم داشته باشن. اما به طور کلی قیمت داکت و ترانکینگ بر اساس هر شاخه 2 متری است.

انواع متعلقات ترانکینگ

از دیگر تفاوت‌های داکت و ترانکینگ، می‌تونیم به این مورد اشاره کنیم که ترانکنیگ برخلاف داکت دارای انواع متعلقات ترانکینگ است. متعلقات ترانکینگ یک‌سری تجهیزات و قطعاتی هستن که به تکمیل کار ترانکینگ‌ها کمک کرده و به زیبایی و کارایی اون‌ها اضافه می‌کنن. از انواع متعلقات ترانکینگ می‌تونیم به مسدود کننده یا درزگیر، سه راهی، کادر ماژول و انواع زوایای داخلی، خارجی و تخت و … اشاره کنیم.

حرف آخر

داکت‌ها و ترانکینگ‌ها از انواع تجهیزات شبکه هستن که امروزه کاربرد زیادی در زندگی ما دارن. اما هر کدوم از اون‌ها در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف استفاده میشه. در این مقاله سعی کردیم درباره تفاوت داکت و ترانکینگ صحبت کنیم تا کاربران راحت‌تر بتونن از بین این دو کالای موردنیازشون رو خریداری و استفاده کنن. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین. اگر سوالی داشتین، کامنت بذارین تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

داکت چیه؟

داکت‌ها تجهیزاتی برای مرتب کردن انواع کابل‎ها هستن که از جنس پلاستیک بوده و مقاومت کم‌تری نسبت به ترانکینگ‌ها دارن.

ترانکینگ چیه؟

ترانکینگ مانند داکت برای محافظت کردن و نظم دادن به کابل‌ها استفاده میشه. ترانکینگ‌ها از جنس PVC هستن، به همین دلیل مقاومت بالایی دارن و در تمامی فضاهای باز و سر بسته استفاده میشن.

تفاوت داکت و ترانکینگ چیه؟

داکت‌ها در متراژ و ابعاد کم‌تری تولید میشن و بیش‌تر در فضاهای مسقف استفاده شده و نسبت به ترانکینگ مقاومت کم‌تری دارن. در صورتی که ترانکینگ‌ها مقاومت بسیار بالایی داشته و با داشتن ابعاد و متراژ زیاد، در تمامی مکان‌ها قابل استفاده هستن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا