معرفی و بررسی

همه چیز درباره PoE

در مکان‌هایی مجبور هستیم هم از کابل شبکه و هم کابل برق استفاده کنیم. برای مثال، اگر مکان مورد نظر ما دارای تعداد زیادی دوربین مداربسته باشه، کابل‌کشی هم‌زمان شبکه و برق پیچیده‌تر میشه. برای حل این مشکل، فناوری PoE به کمک ما میاد. این فناوری باعث میشه تا تغذیه و برق‌رسانی به تجهیزات مدار بسته شبکه بدون چالش انجام بشه همچنین این فناوری قادره تا از نظر هزینه، کابل‌کشی و نصب خیلی به صرفه باشه.

نکته‌ای که باید بهش اشاره کنیم اینه که خیلی از تولیدکنندگان تجهیزات شبکه حتی در مدل‌های ارزان‌قیمت هم از این فناوری استفاده می‌کنن و این نشون‌دهنده اهمیت این فناوریه. در این مطلب سعی داریم به سوال PoE چیست؟ پاسخ کاملی بدیم و مزایای استفاده از این فناوری رو بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

POE چیست ؟

PoE مخفف Power over Ethernet است. معنی poe یعنی انتقال انرژی بر بستر کابل شبکه. فناوری PoE به کابل لن این امکان رو میده تا علاوه بر انتقال داده، انرژی الکتریکی رو هم انتقال بده. در واقع، این تکنولوژی برای دستگاه‌هایی تعبیه شده که هم‌زمان هم به اتصال شبکه و هم به اتصال برق نیاز دارن تا هر دوی این اتصالات توسط یک کابل صورت بگیره.

کاربرد تکنولوژی PoE

قابلیت PoE یک فناوری جدید محسوب میشه. این فناوری کاربردهای مختلفی داره. در زیر برخی از این کاربردها رو نام می‌بریم:

دوربین‌های تحت شبکه

دوربین‌های تحت شبکه

دوربین‌های مدار بسته برای عملکرد بهتر به دو اتصال نیاز دارن. برای برقرار ارتباط با مانیتور به کابل شبکه نیاز دارن و برای تامین نیروی الکتریکی به کابل برق نیاز دارن. با استفاده از PoE هر دوی این اتصالات با یک کابل صورت می‌گیره.

سوییچ‌های شبکه

سوییچ‌های شبکه

سوییچ‌ها دارای انواع مختلفی هستن. برای مثال سوییچ‌هایی نظیر مدیریتی، غیر مدیریتی، هوشمند، ابری، لایه ۲، لایه ۳ و… وجود داره. هرکدوم از این سوییچ‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارن اما نقطه مشترک این محصولات دارا بودن تکنولوژی PoE است. برای مشخص شدن پورت‌های PoE از پورت‌های معمولی یک نوار زرد رنگ در کنار پورت‌های PoE قرار می‌گیره.

تلفن‌های VOIP

تلفن‌های VOIP

این نوع از تلفن‌ها با استفاده از شبکه‌ی اینترنتی صدای شما رو منتقل می‌کنن. به این نوع از تلفن‌ها گوشی تلفن تحت شبکه یا گاها گوشی تلفن اینترنتی هم گفته میشه. این تلفن‌ها دلیل اصلی توسعه‌ی فناوری PoE بودن. یکی از مزیت‌های این نوع تلفن‌ها قابلیت خاموش/روشن کردن از راه دور هست.

تجهیزات بی‌سیم (وایرلس)

تجهیزات بی‌سیم (وایرلس)

برخی از تجهیزات مخابرات و بی‌سیم دارای فناوری PoE هستن. با استفاده از این فناوری تجهیزاتی مانند رادیو بی‌سیم، اکسس پوینت‌ها و RFID (Radio Frequency Identification) که اغلب از پریز برق دور هستن، می‌تونن به‌راحتی از PoE  استفاده کنن.

نحوه استفاده از قابلیت PoE

استفاده از PoE خیلی آسونه و پیچیدگی خاصی نداره. در ادامه نحوه کارکرد PoE در برخی تجهیزات رو بررسی می‌کنیم.

سوییچ  POE

سوییچ‌های PoE علاوه بر وظیفه‌ی معمول خود به‌عنوان یک منبع تغذیه برای دستگاه‌های شبکه نیز قابل استفاده هستن. سوییچ‌ها دارای تعداد پورت‌های مشخصی هستن که می‌تونیم سایر تجهیزات تحت شبکه رو به‌راحتی بهشون متصل کنیم. در ابتدا که تجهیزات به سوییچ متصل میشن این دستگاه یک سیگنال ضعیف به تجهیزات متصل شده ارسال می‌کنه. در صورت پذیرش این سیگنال سوییچ تشخیص میده که این تجهیزات با فناوری PoE سازگار هستن و به این صورت انتقال برق توسط سوییچ صورت می‌گیره.

در این فناوری ولتاژ مستقیم 44 تا 57 ولت به کابل شبکه اعمال میشه. البته این ولتاژ به‌طور معمول 48 ولته که هم توان الکتریکی رو به‌صورت بهینه انتقال میده و هم برای انسان ولتاژ ایمنی محسوب میشه. این میزان ولتاژ به دستگاه‌های غیر PoE آسیب میرسونه.

PoE Injector

وظیفه‌ی اصلی این دستگاه افزودن برق به کابل شبکه است. یکی از بیشترین استفاده‌های این دستگاه در رادیو‌های بی‌سیمه. عموما یک PoE Injector داخل بسته‌بندی این رادیو‌ها وجود داره چراکه این نوع از رادیوها دارای ورودی برق مجزا نیستن و تامین برق این تجهیزات باید به‌صورت PoE باشه.

PoE Injector
استفاده از PoE در رادیوهای وایرلس کاملا ضروریه چون رسوندن برق تا ارتفاع 40 متری دکل به‌صورت مجزای شبکه، کاری غیر منطقی به نظر میرسه و حتی ممکنه خطرناک هم باشه.

دستگاه ضبط  NVR

NVR مخفف عبارت Network Video Recorder است. این دستگاه در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه، برای ضبط و مدیریت تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیره. برخی از دستگاه‌های NVR دارای خروجی‌های POE هستن و شما دیگه به صرف هزینه برای خرید سوییچ POE به صورت جداگانه نیازی ندارین. با استفاده از NVR POE دوربین‌ها از طریق یک کابل هرکدوم به‌صورت جداگانه به NVR متصل شده و برق مصرفی‌شون هم از طریق NVR تامین میشه.

دستگاه ضبط  NVR

مزیت استفاده از تکنولوژی PoE چیست؟

استفاده از این فناوری مزیت‌هایی داره که مدیران شبکه رو به استفاده از این تکنولوژی مشتاق می‌کنه. برخی از این مزیت‌ها به شرح زیره:

مزیت استفاده از تکنولوژی PoE چیست؟
  • ایمنی: تکنولوژی PoE یک فناوری جدید محسوب میشه و کاملا هوشمند طراحی شده به‌طوری که قادره از تجهیزات شبکه و حتی تجهیزات پسیو در برابر نوسانات برق، افت ولتاژ و نصب نادرست جلوگیری کنه.
  • راحتی در نصب: با به‌کارگیری فناوری PoE در هنگام کابل‌کشی به کابل برق نیازی نداریم همچنین عدم نیاز به نصب پریز برق و مسیرهای عبور کابل برق باعث میشه تا تجهیزات شبکه رو در هر محلی نصب کنیم و به‌راحتی جای اون‌ها رو تغییر بدیم.
  • امکان گسترش: با توجه به اینکه تامین انرژی برق در این فناوری از طریق کابل شبکه صورت می‌گیره. خیلی راحت می‌تونیم به شبکه تجهیزات مختلفی رو اضافه یا کم کنیم.
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: عدم نیاز به کابل برق و تکنسین برای نصب علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها باعث صرف زمان کمتری برای نصب تجهیزات شبکه میشه.
به‌طور معمول از تکنولوژی PoE برای روترها، سوییچ‌های شبکه‎‌ای و تجاری استفاده میشه و در مصارف خانگی به این تکنولوژی نیازی نیست یا اینکه بسیار محدود استفاده میشه.

انواع نسل‌های تکنولوژی PoE

PoE برای اولین بار در سال 2003 توسط سازمان IEEE استانداردسازی شد و امروزه 4 نسل مختلف از این فناوری استفاده می‌کنن. طبیعتا هر چه به نسل‌های بالاتر نزدیک میشیم توان ارائه‌شده توسط این فناوری نیز بالاتر میره و دستگاه دارای این فناوری، هوشمندتر میشه. دارا بودن 4 نسل به این معنی نیست که استفاده از نسل اول این تکنولوژی منسوخ شده، بلکه فقط به معنی رشد و ارتقای هر نسل نسبت به نسل قبله. در ادامه به بررسی این 4 نسل می‌پردازیم و ویژگی‌های دقیق‌تر هر نسل رو بیان می‌کنیم.

نسل اول تکنولوژی PoE

نسل اول PoE همون PoE است و وقتی از کلمه PoE استفاده می‌کنیم منظور نسل اول این تکنولوژیه. نسل اول این تکنولوژی دارای استاندارد IEEE 802.3af است. داشتن این نوع استاندارد به معنی اینه که توان الکتریکی این نسل 15.4 واته. از این نسل امروزه در بسیاری از تجهیزات مثل سوییچ‌های شبکه، اکسس پوینت‌های وایرلس، تلفن‌های VOIP، سنسورها و دوربین‌های مداربسته و… استفاده میشه. این نسل در سال 2003 معرفی شد و می‌تونیم اون رو به‌عنوان پدر PoE در نظر بگیریم.

+PoE یا PoE Plus، نسل دوم تکنولوژی PoE

نسل دوم این تکنولوژی با اسم +PoE یا PoE Plus شناخته میشه. توان الکتریکی این نسل در بستر کابل شبکه 30 واته که تقریبا دو برابر توان تولیدی نسل اوله. نکته‌ی مثبت این نسل اینه که از دستگاه‌های نسل اول هم پشتیبانی می‌کنه. استانداردی که برای این نسل در نظر گرفته شده IEEE 802.3at است. این نسل از تکنولوژی PoE در تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری مثل اکسس پوینت‌های پرمصرف، سنسورهای بیومتریک و نمایشگرهای LCD و… دیده میشه. دستگاه‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنن به اندازه‌ی نیاز خود از انرژی الکتریکی مصرف می‌کنن و مشکل اضافه ولتاژ در اون‌ها وجود نداره.

++PoE یا UPoE، نسل سوم این تکنولوژی

نسل سوم این فناوری به ++PoE یا UPoE معروفه. در کنار این نام‌ها از اصطلاحات RP PoE یا PoE چهار-زوجه نیز برای این نسل استفاده میشه. دلیل استفاده از این اصطلاح استفاده از هر 4 زوج کابل شبکه در هنگام انتقال توان الکتریکیه. استاندارد مربوط به نسل سوم این فناوری IEEE 802.3bt است. توانی که این نسل روی بستر کابل شبکه منتقل می‌کنه 60 واته. یعنی دو برابر توان نسل قبلی و این افزایش توان انتقالی باعث شده تا بتونیم با استفاده از این تکنولوژی یک سیستم ویدیو کنفرانس رو راه‌اندازی کنیم.

High-Power PoE، نسل چهارم تکنولوژی PoE

جدیدترین و آخرین نسل این تکنولوژی در سال 2018 معرفی شده که به اسم High-Power PoE یا PoE توان-بالا شناخته میشه. استاندارد این نسل IEEE 802.3bt است که مشابه استاندارد نسل قبلیه ولی بهبودیافته و میتونه تا توان الکتریکی 100 وات رو روی کابل شبکه منتقل کنه. این نوع تکنولوژی در نوع خودش یک پیشرفت عظیم و حتی انقلابی تلقی میشه. با وجود این تکنولوژی می‌تونیم برق یک تلوزیون یا لپ تاپ رو از طریق یک کابل شبکه تأمین کنیم. این تکنولوژی برای تامین انرژی تجهیزات پیشرفته‌ی شبکه، توسعه داده شده.

یکی از نکته‌هایی که باید بهش اشاره کنیم اینه که برای استفاده بهینه از این فناوری بهتره از کابل شبکه Cat6 به بعد استفاده کنیم.

حرف آخر

در این محتوا سعی کردیم به بررسی کامل فناوری PoE چیست بپردازیم. در ادامه به کاربرد این تکنولوژی و نحوه‌ی استفاده از این تکنولوژی در دستگاه‌های مختلف اشاره کردیم و همچنین با ذکر مزیت‌های این فناوری دلیل استفاده و وجود این تکنولوژی رو روشن‌تر کردیم. در نهایت انواع نسل‌های فناوری poe و 4 نسل به‌وجود اومده تا امروز رو با جزئیات بیشتری توضیح دادیم.

PoE چیست؟

این تکنولوژی به معنی انتقال انرژی بر بستر کابل شبکه است.

از تکنولوژی PoE در چه دستگاه‌هایی استفاده میشه؟

سوییچ‌های شبکه، تلفن‌های VOIP، دوربین‌های تحت شبکه و تجهیزات بی‌سیم (وایرلس) و…

انواع استاندارهای مربوط به تکنولوژی PoE چیست؟

استانداردهای IEEE 802.3af/ IEEE 802.3at/ IEEE 802.3bt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا