راهنمای خرید

راهنمای خرید کابل شبکه ؛ چه کابلی با چه مشخصاتی ؟

حتی با وجود پیشرفت روزافزون تکنولوژی وایرلس، همچنان کابل شبکه مهم‌ترین عوض شبکه‌های محلیه. کابل لن همیشه راه سریع‌تری برای انتقال اطلاعات محسوب میشه و همچنان هم عضو مهمی از تجهیزات شبکه است. کابل شبکه در انواع مختلفی تولید میشه که با توجه به نیاز شبکه میشه کابل متناسب با شبکه رو تهیه کرد. در این مقاله، ما یک راهنمای خرید کابل شبکه تنظیم کردیم که تمام جنبه‌های خرید کابل شبکه رو بررسی می‌کنه. با ما همراه باشید.

مشخصات کابل شبکه

هر سیمی که اطلاعات رو درون یک شبکه‌ جابه‌جا کنه کابل شبکه نامیده میشه. کابل لن هم که احتمالا بیشتر اسمش رو شنیدید همون کابل شبکه‌ی خودمونه. کابل‌های شبکه مثل سایر تجهیزات پسیو شبکه استانداردها و انواع مختلفی دارن که همه‌ی این‌ موارد روی قیمتش تاثیر میذارن. پس داشتن یک راهنمای خرید کابل لن میتونه در تهیه کابل شبکه‌ی مناسب خیلی بهتون کمک کنه.

راهنمای خرید کابل لن

همون‌طور که گفتیم، قیمت و مشخصات کابل لن به عوامل مختلفی بستگی داره که از مهم‌ترین اون‌ها می‌تونیم به برند، استاندارد، جنس روکش و جنس مغزی اشاره کنیم. اولین موردی که باید در نظر بگیرید بودجه و فضای مورد نظرتونه. با توجه به این دو می‌تونید بهترین تصمیم رو بگیرید.

فواصل درون شبکه

این مورد کاملا به فضا و محل قرارگیری تجهیزات شما بستگی داره. اینکه شما چه محیطی رو در نظر گرفتید نکته‌ی مهمیه. اگه محیط شما بزرگه و جای کافی داره می‌تونید هر اندازه کابلی تهیه کنید ولی اگر محیط کوچک و محدودی دارید بهتره از کابلی استفاده کنید که بدنه‌ی منعطفی داشته باشه و در صورت بروز حوادث غیر قابل پیش‌بینی به کسی آسیب نرسونه.

با توجه به تعداد تجهیزات شبکه و محیط می‌تونید متراژ مورد نظرتون رو حساب کنید به انتخاب کابل شبکه مورد نظرتون بپردازید.

باکس اطلاعات: کابل‌های شبکه در رول‌های305 متری و 500 متری تولید میشن.

پهنای باند مورد نیاز شبکه

در کل، تجهیزات شبکه از استاندارد شناخته‌شده‌ی Cat پیروی می‌کنن. استاندارد Cat از Cat1 آغاز میشه و تا پرسرعت‌ترین و جدیدترین استاندارد حال حاضر یعنی cat8 ادامه داره. در جدول زیر سرعت و پهنای باند استانداردهای پرطرفدار و مطرح در بازار شبکه آورده شده:

استاندارد-Cat-راهنمای خرید کابل LAN

استفاده از استانداردهای شبکه هم قوانین خاص خودش رو داره. مثلا اگر تجهیزات شبکه‌ شما استاندارد Cat6 دارن و برای اون‌ها کابل شبکه cat5e تهیه کنید، عملا فعالیت شبکه رو هدر می‌دید چون راندمان شبکه رو پایین میاره. ترجیحا باید از تجهیزاتی که استاندارد اون‌ها یکسانه استفاده کنید.

باکس اطلاعات: استفاده از استانداردهای رده‌بالاتر مشکلی به وجود نمیاره، مثلا اگر برای تجهیزات دارای استاندارد cat6 از استاندارد cat7 استفاده کنید، اتفاقی نمیفته.

جالبه بدونید که کابل‌ شبکه Cat6 و Cat6a از کابل‌های پرمصرف بازار تجهیزات شبکه است.

سرعت انتقال داده

سرعت انتقال اطلاعات در کابل‌های مختلف بر اساس استاندارد طبقه‌بندی اون‌ها متفاوته. کابل‌هایی که در شبکه استفاده زیادی دارن، از نظر سرعت دو نوع هستن؛ یک نوع که اطلاعات رو با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و نوع دو که با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل می‌که. کابل شبکه Cat5e و کابل شبکه Cat6 از نوع اول هستن اما کابل شبکه Cat6a و کابل شبکه Cat7 از نوع دومن. برای شبکه‌هایی که نیاز به انتقال اطلاعات با سرعت زیاد داریم بهتره از کابل شبکه Cat6a یا Cat7 استفاده کنیم.

انواع مغزی

سه نوع مغزی برای کابل‌ شبکه در نظر گرفته شده:

  • کابل شبکه تمام مسی ( CCCیا BC): در این کابل جنس مغزی تماما از جنس مسه که باعث میشه سرعت انتقال بالاتر بره و کابل منعطف‌تر باشه. این کابل گرمای کمی تولید می‌کنه.
  • کابل شبکه CCA: جنس مغزی این نوع کابل از جنس آلومینیومه که روکش مس روش قرار داره. این کابل برخلاف کابل تمام مس، سرعت انتقال اطلاعات پایینی داره و حرارت زیادی تولید می‌کنه. در عوض ارزون‌تره و وزن کمی داره.
  • کابل شبکه CCS: مغزی این کابل فولاد با روکش مس است. مقاومت بالایی داره و هنگام انتقال اطلاعات عملکرد ضعیفی ارائه میده.
راهنمای خرید کابل شبکه-انواع مغزی

انواع روکش کابل لن

کابل‌هایی که در شرکت‌ها و خانه‌ها استفاده میشن از دو روکش PVC و LSZH بهره می‌برن. روکش PVC انعطاف‌پذیری بالایی داره؛ ولی چون اشتعال‌پذیره و هنگام آتش‌سوزی دود سمی متصاعد می‌کنه برای مکان‌هایی با حفاظت کم توصیه نمیشه. روکش LSZH فاقد هالوژنه و اشتعال‌پذیری پایینی داره و حتی اگر در شرایط سوختن قرار بگیره دود سمی تولید نمی‌کنه.

طبیعتا کابل‌های با روکش LSZH نسبت به کابل‌هایی با روکش PVC قیمت بیشتری دارن. کابل شبکه نگزنس با روکش LSZH تولید و به بازار عرضه میشه.

باکس اطلاعات: روکش PE برای کابل‌هایی استفاده میشه که در مکان‌های بیرونی قرار دارن. تقریبا شبیه روکش LSZH هست ولی ضخیم‌تر و مقاوم‌تره. این کابل‌ها به کابل‌های Outdoor هم معروفن.

روکش-کابل-شبکه

مقاومت در برابر نویز پذیری

کابل شبکه در دو نوع UTP و SFTP تولید میشه. کابل لن UTP فاقد شیلده و امکان حذف نویز رو فراهم نمی‌کنه ولی کابل شبکه‌ی SFTP شیلد و فویل داره و میتونه نویز و اختلالات الکترومغناطیسی رو حذف می‌کنه.

توجه داشته باشید که ممکنه با نام‌های FTP و STP هم روبه‌رو بشید. این محصولات هم امکان حذف نویز رو فراهم می‌کنن و فقط به یکی از گزینه‌های شیلد و فویل مجهز هستن. F مخفف Foil و S هم مخفف کلمه‌ی Shield هست. کابل شبکه لگراند در هر دو نوع شیلددار و بدون شیلد تولید میشه.

مسیر عبور کابل های شبکه

همون‌طور که گفتیم بهتره اول از همه مکان بنای شبکه رو شناسایی کنید و بر اساس اون در مورد مسیر عبور کابل شبکه تصمیم بگیرید. اگر امکان نصب توکار کابل‌ها وجود داشته باشه می‌تونید اون‌ها رو به‌صورت توکار در دیوار یا کف نصب کنید در غیر این صورت باید از داکت یا ترانکینگ شبکه بهره ببرید که هم به کابل‌های شبکه هدف میده و هم از اون‌ها به‌خوبی محافظت می‌کنه.

برندهای مطرح تولیدکننده‌ی کابل شبکه، شامل کابل شبکه لگراند، کابل شبکه نگزنس و کابل شبکه بلدن میشن.

چه کابلی ؟ چه مشخصاتی ؟

احتمالا الان دیگه با درنظر گرفتن همه‌ی موارد ذکر شده می‌تونید حدس بزنید که چه کابلی مناسب شبکه‌ی شماست. این موارد به شما کمک می‌کنن تا بدون سردرگمی کابل شبکه‌‌‌ی مورد نیاز خودتون رو تهیه کنید. کابل شبکه مهم‌ترین عضو شبکه است که راه زیادی برای پیشرفت داره و شناختن و دونستن مشخصات کابل شبکه قطعا اطلاعات شما رو راجع به شبکه بالا می‌بره.

ازتون ممنونیم که تا انتهای مقاله‌ی راهنمای خرید کابل LAN همراه ما بودید.

سوالات متداول

کابل شبکه چیکار می‌کنه؟

کابل شبکه وظیفه‌ی انتقال اطلاعات مختلف رو در شبکه به عهده داره.

کابل‌های شبکه از نظر نویزپذیری به چند دسته تقسیم میشن؟

دو دسته. بدون شیلد UTP و دارای شیلد SFTP.

برندهای تولیدکننده‌ی کابل شبکه؟

برند لگراند، نگزنس و بلدن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا