معرفی و بررسی

ارزان ترین کابل شبکه موجود در بازار

کابل شبکه از سیم‌هایی از جنس مس و یا شیشه ساخته شده که برای ایجاد اتصال و انتقال اطلاعات بین چند دستگاه از اون‌ها استفاده می‌کنن. کابل شبکه تنوع بسیار بالایی داره. با توجه به اینکه از کابل شبکه به شکل گسترده در شبکه‌های کوچک، بزرگ و حتی دیتاسنترها استفاده میشه، برندهای مختلفی در ایران و خارج از ایران به تولید این محصول مشغول هستند. مسلما کابل تولیدی هر برند خصوصیات متفاوتی با بقیه داره و همچنین به دلیل کیفیت مواد اولیه، کابل لن دارای قیمت‌های مختلفیه. در این محتوا سعی داریم تا ارزان ترین کابل شبکه موجود در بازار رو بررسی کنیم.

نقش کابل شبکه در شبکه‌های کامپیوتری

یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه که برای راه‌اندازی یک شبکه استفاده میشه کابل شبکه است. بدون وجود کابل شبکه هیچ ارتباطی برقرار نمیشه. علاوه بر اون، با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ایجاد ارتباط با سرعت بالا کابل‌های شبکه هم روز‌به‌روز پیشرفت می‌کنن و می‌تونن با سرعت بالایی داده‌ها را منتقل کنن. این کابل‌ها با توجه به ویژگی‌های ظاهری و ساختاری مختلفشون به دسته‌های مختلفی تقسیم میشن. با توجه به این دسته‌بندی‌ها به‌راحتی میشه کابل شبکه مناسب را تهیه کرد.

عوامل موثر بر قیمت کابل شبکه

با پیشرفت روزبه‌روز تکنولوژی، نوع و ساختار کابل‌های شبکه نیز دستخوش تغییر شدن. نسل جدید این کابل‌ها می‌تونن اطلاعات را با سرعت بالایی انتقال بدن. به تبع با افزایش تکنولوژی استفاده‌شده در کابل‌های شبکه قیمت اون‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنه. علاوه بر تولید نسل‌های جدید عوامل و فاکتورهای متنوعی در قیمت این تجهیزات تاثیر میذاره. در ادامه چند تا از این فاکتورها را بررسی می‌کنیم تا ارزان‌ ترین کابل شبکه را پیدا کنیم.

جنس مغزی

جنس مغزی کابل شبکه به گونه‌ای انتخاب شده که بتونه رسانایی و مقاومت الکتریکی خوبی داشته باشه. در واقع؛ هرچه جنس مغزی دارای رسانایی بهتری باشه انتقال اطلاعات هم با سرعت بالاتری انجام میشه و ارتباطات در شبکه بهتر انجام میشه. به‌طور کلی، جنس مغزی به سه دسته زیر تقسیم میشه.

1- کابل شبکه CCA

این کلمه مخفف عبارت Copper Clad Aluminum به معنی آلومینیوم با روکش مس است. در این نوع کابل شبکه جنس مغزی از فلز آلومینیوم بوده و یک روکش مسی روی اون قرار داره. در شکل زیر به‌خوبی طراحی این نوع کابل شبکه را مشاهده می‌کنید. برای مثال جنس مغزی کابل شبکه بلدن از این نوعه. کابل شبکه با این مغزی از به صرفه ترین کابل شبکه‌‌ موجود در بازار محسوب میشه.

2- کابل شبکه CCC

 این کلمه مخفف عبارت Copper Clad Aluminum به معنی آلومینیوم با روکش مس است. در این نوع کابل شبکه جنس مغزی از فلز آلومینیوم بوده و یک روکش مسی روی اون قرار داره. در شکل زیر به‌خوبی طراحی این نوع کابل شبکه را مشاهده می‌کنید. برای مثال جنس مغزی کابل شبکه بلدن از این نوعه. کابل لن با این مغزی ارزان ترین کابل شبکه موجود در بازار محسوب میشه.

با توجه به اینکه فلز مس انعطاف‌پذیری بالایی داره. کابل CCC نسبت به کابل CCA انعطاف‌پذیرتر هست.

3- کابل شبکه CCS

 این کابل مخفف عبارت Copper Clad Steel است. جنس مغزی این کابل از فلز فولاد و روکش اون از جنس مس است. به دلیل هسته‌ی فولادی، این کابل از مقاومت مکانیکی بالایی برخورداره و برای کابل‌کشی زیرزمینی و شبکه‌های ردیابی خطوط مناسبه. همچنین از این کابل برای انتقال نیرو و برق نیز استفاده میشه. از این محصول به‌ندرت به‌عنوان کابل شبکه استفاده میشه و در بین کابل‌ها از انعطاف‌پذیری کمی برخورداره و وزن بالایی داره.

از لحاظ قیمتی مغزی‌های CCA و CCS نسبت به CCC ارزان‌تر هستن.

انواع جنس مغزی کابل شبکه

استاندارد هر کابل شبکه

 از فاکتورهای مهم در دسته‌بندی کابل شبکه حداکثر سرعت انتقال اطلاعات و همچنین پهنای باندیه که هر کابل شبکه داره. با توجه به اینکه این مسئله از اهمیت بالایی برخورداره برندهای تولیدکننده کابل، محصولاتی را با استاندارد‌های مشخصی به بازار عرضه می‌کنن. به همین دلیل کابل شبکه دارای دسته‌بندی و Category های مختلفیه که به‌صورت کوتاه به اون‌ها Cat گفته میشه. با توجه به این تقسیم‌بندی‌ها، کابل‌های شبکه در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرن:

Cat1، Cat2، Cat3، Cat4، Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7، Cat7a، Cat8 که هر کدوم از این Catها سرعت و پهنای باند متفاوتی دارن. برای مثال کابل شبکه ارزان توانایی انتقال اطلاعات با سرعت ا گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز را داره.

هر چی کابل شبکه استاندارد قدیمی‌تری داشته باشه قیمت اون ارزان‌تر میشه. به‌عنوان مثال کابل شبکه Cat5e نسبت به کابل شبکه Cat6 و Cat6a و Cat7 ارزان‌تره.

نوع شیلد و فویل

کابل‌های شبکه از چندین سیم نازک تشکیل شدن که این سیم‌ها دوبه‌دو به هم پیچیده شدن. در اطراف هرکدوم از این زوج سیم‌های به هم پیچیده شده، ممکنه شیلد یا فویلی قرار بگیره. علت این کار، هم محافظت از هادی‌های درون سیم و هم کاهش نویز‌پذیری سیم در هنگام انتقال اطلاعاته. کابل شبکه نگزنس، بلدن و سایر برندها کابل‌‌هایی با نمونه‌های مختلف شیلد و فویل دارن. بر اساس این شیلد و فویل کابل شبکه به دسته‌های زیر تقسیم میشه:

  • UTP: این نوع مخفف Unshielded Twisted Pair است. هیچ گونه شیلد و فویلی دور زوج‌ها وجود نداره. این نوع کابل نسبت به کابل‌های دیگه ارزان‌تره ولی قابلیت حذف نویز رو نداره.
  • SFTP: در این نمونه به دور کل زوج‌ها یک شیلد و یک فویل قرار داره که وجود اون‌‌ها باعث جلوگیری از ورود نویز به شبکه میشه. این نوع کابل‌ها قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های UTP دارن.
  • F/FTP: یک فویل دور هر زوج و همچنین یک فویل دور هرکدوم از زوج سیم‌ها قرار داره. این نمونه هم قابلیت حذف نویز رو داره.
  • STP: در این نمونه از کابل‌ها یک شیلد به دور کل زوج‌ها تابیده شده‌.
انواع کابل شبکه از نظر شیلد و فویل

نوع روکش در کابل‌ها

شرکت‌های تولیدکننده کابل شبکه این محصولات رو با 3 روکش PVC، LSZH و PE به بازار عرضه می‌کنن.

  • روکش PVC

از این روکش‌ها به‌طور گسترده در تولید کابل شبکه استفاده میشه. این روکش انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت نسبتا خوبی داره. یکی از نقاط ضعف این نوع روکش تولید دود سمی در هنگام آتش‌سوزی و انتقال سریع آتش هست.

  • روکش LSZH

برای مکان‌هایی که به امنیت بالاتری دارن نیاز این روکش مناسبه. چراکه نام این نوع روکش از عبارت Low Smoke Zero Halogen گرفته شده. معنی این عبارت بدون دود و بدون هالوژن است. این موضوع باعث میشه که موقع آتش‌سوزی دود سمی تولید نشه. انعطاف‌پذیری روکش LSZH نسبت به PVC کمتره.

روکش PE مقاوم‌ترین نوع روکش کابل‌های شبکه است. این روکش در برابر عوامل محیطی تخریب نمیشه و میتونه در محیط‌های بیرونی با آب‌وهوای مختلف استفاده بشه. نکته‌ای که در مورد این روکش وجود داره اینه که معمولا به تنهایی استفاده نمیشه و در اکثر اوقات روی روکش PVC و یا LSZH  به‌عنوان یک لایه حفاظتی قرار می‌گیره.

انواع روکش کابل شبکه

باید گفت قیمت کابل‌هایی با روکش PE نسبت به دو نمونه‌ی دیگه گران‌تر هستن. همچنین محصولاتی با روکش PVC نسبت به LSZH قیمت کمتری دارن.

ارزان‌ترین کابل شبکه در بازار

با توجه به فاکتورهای گفته شده میشه گفت که کابل‌هایی که استاندارد Cat5e دارن و به‌صورت UTPهستن، مغزی اون‌ها CCA یا CCS و روکش‌شون PVC هست نسبت به نمونه‌های دیگه قیمت کمتری دارن. در زیر لیستی از کابل‌هایی با قیمت مناسب تهیه کردیم. در واقع این لیستی برای انتخاب ارزان ترین کابل شبکه کمک خواهد کرد. این کابل‌ها عبارت‌اند از:

  • کابل شبکه Cat5e UTP برند بلدن
  • کابل شبکه Cat6 بلدن SFTP جنس مغزی CCA
  • کابل شبکه UTP نگزنس Cat6
  • کابل شبکه بلدن Cat5e SFTP CCA روکش
  • کابل شبکه لگراند Cat6 UTP روکش PVC
  • کابل شبکه لگراند Cat6 UTP CCA روکش PVC
  • کابل شبکه بلدن Cat6 SFTP روکش PVC

حرف آخر

در این محتوا سعی کردیم انواع کابل لن رو بررسی کنیم و عوامل موثر بر قیمت این کابل‌ها رو بسنجیم. عواملی که یک کابل رو به کابل شبکه ارزان تبدیل می‌کنه، عبارت‌اند: از جنس مغزی، استاندارد هر کابل شبکه، نوع شیلد و فویل و نوع روکش. در نهایت لیستی از ارزان ترین کابل شبکه در بازار رو مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

چه عواملی بر قیمت کابل شبکه تاثیر دارد؟

از جنس مغزی، استاندارد هر کابل شبکه، نوع شیلد و فویل و نوع روکش

ارزان‌ترین کابل شبکه موجود در بازار کدام است؟

کابل شبکه CAT5 UTP برند بلدن

کدام جنس مغزی کاربرد بیشتری دارد؟

کابل شبکه CCC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا