معرفی و بررسی

سوکت شبکه چیست؟ – کاربرد انواع سوکت شبکه و تلفن

انتقال اطلاعات و داده‌ها در شبکه از طریق کابل‌ها انجام میشه. اما کابل‌ها به‌طور مستقیم به تجهیزات شبکه متصل نمی‌شن؛ از این‌رو لازمه تا از رابطی مناسب برای ایجاد اتصال کمک بگیریم. در این‌جا انواع سوکت شبکه به کمک ما میان. در ادامه‌ی این مقاله به توضیح سوکت شبکه چیست، انواع سوکت کابل شبکه و معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع اون می‌پردازیم.

سوکت شبکه چیست؟

قطعه‌های پلاستیکی یا فلزی کوچکی که با چند عدد پین بر روی بدنه قابلیت اتصال به انواع کابل شبکه رو دارن، سوکت شبکه نامیده میشن. ابعاد 2×3×2 سانتی‌متر یکی از معمول‌ترن ابعاد سوکت به شمار میاد.

به زبانی ساده وقتی می‌خوایم کابلی رو به دستگاهی مانند مودم، سوییچ، روتر و حتی تلفن متصل کنیم، سوکت این اتصال رو برقرار می‌کنه. به این صورت که سوکت در نقش مادگی داخل کیستون یا پورت (نری) قرار می‌گیره و اطلاعات رو منتقل می‌کنه.

سوکت چیست

سوکت جایگاهی‌ داره که رشته‌های کابل به شیوه‌ای مخصوص درون اونن پانچ میشن. از طرفی پین‌هایی روی بدنه‌ی سوکت قرار داره که با دستگاه اتصال برقرار می‌کنه. استفاده از سوکت زمانی لازمه که ما از کابل شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنیم. اما به‌جای کابل و سوکت می‌تونیم از پچ کورد هم استفاده کنیم. در حقیقت با اتصال سوکت به دو سر کابل یک پچ کورد تولید می‌‌شه.

بین کارایی پچ کورد Cat6 و کابل cat6 که دو سر اون سوکت RJ-45 CAT6 داره، تفاوتی وجود نداره؛ تنها تفاوت، احتمال وجود خطای انسانی در هنگام سوکت زدن کابل شبکه است.

انواع سوکت

سوکت شبکه انواع متفاوتی داره و می‌شه اون رو به شیوه‌های مختلف دسته‌بندی کرد.

یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس استاندارد طبقه‌بندی سرعت انتقال اطلاعات در سوکت هست که از این نظر ما انواع سوکت Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7 رو داریم. از طرفی بهتره برای کابل شبکه از سوکت‌هایی با همون استاندارد طبقه‌بندی استفاده کنیم.

استفاده از سوکتی با استانداردی پایین‌تر از کابل باعث میشه اطلاعات با سرعت سوکت منتقل بشن. به این ترتیب هزینه‌ای که برای کابل شبکه با استاندارد بالاتر متحمل شدیم، هدر میره. برای مثال اگه برای کابل Cat7 از سوکت شبکه Cat6 استفاده کنیم، اطلاعات با سرعت و پهنای باند همون Cat6 منتقل می‌شه.

نوع دیگری از دسته‌بندی سوکت‌ها بر اساس مقاومت در برابر نویزپذیری انجام میشه. انواع UTP در برابر نفوذ نویز و اختلالات الکترومغناطیسی مقاومت ندارن. حتی اگر کابلی با فویل و شیلد به اون‌ها متصل بشه باز هم، مانع از ورود نویز نمیشه. در مقابل، انواع سوکت SFTP در برابر ورود نویز و تداخلات الکترومغناطیسی مقاومت دارن و برای کابل‌هایی غیر از utp سوکت مناسبی هستن.

انواع سوکت شبکه RJ

سوکت شبکه RJ (Rgidtered Jack) انواع بسیاری داره که در ادامه برخی از مهمترین و پرکاربردترین اون‌ها رو بررسی می‌کنیم. این سوکت‌ها در تعداد پین، قابلیت نویزپذیری، استاندارد طبقه‌بندی سرعت و … با یکدیگر متفاوت هستن.

سوکت شبکه RJ-45

این مدل سوکت از پرکاربردترین و رایج ترین سوکت‌های شبکه است که با 8 پین تولید شده و برای اتصال به انواع کابل شبکه TP با 4 زوج سیم مناسبه. این نوع سوکت‌ها از نظر استاندارد طبقه‌بندی و و نویزپذیری انواع مختلفی دارن. همچنین ترتیب و رنگ‌بندی رشته‌های کابل در اتصال این نوع سوکت‌ها اهمیت داره و می‌شه این رشته‌ها رو به 2 روش Cross و Straight  یا همونT-568A  و T-568B به سوکت Rj-45 متصل کرد.

ترتیب رنگ‌بندی رشته‌های کابل در اتصال به سوکت‌های RJ-45 بسیار اهمیت داره و باید به یکی از دو روش Cross یا Straight انجام بشه.

سوکت شبکه RJ-11

این نوع سوکت‌ها برای سیم‌های تلفن مناسب هستن.در این دسته رنگ‌بندی رشته سیم‌ها در اتصال به سوکت اهمیتی نداره. تنها نکته‌ی قابل توجه اینه که اگر دو سر کابل به سوکت نیاز داره، ترتیب اتصال سیم‌ها در سوکت دو سر اون یکسان باشه. این مدل دارای انواع 2، 4 و 6 پین هست و برای سیم‌های تلفن 1 تا 3 زوج مناسه.

حرف آخر

همون‌طور که گفته شد، سوکت کوچکترین و پرکاربردترین اجزای شبکه حساب میشه و انواع بسیاری داره. ما در این مقاله تنها به دو نوع مهم اون اشاره کردیم. سوکت، کابل شبکه رو به سایر تجهیزات شبکه متصل می‌کنه. سوکت در واقع همون نریه که درون کیستون یا (مادگی) قرار می‌گیره. کیستون اطلاعات رو از کابل به دستگاه‌های دیگه منتقل می‌کنه.

سؤالات متداول

سوکت چیه؟

یک قطعه پلاستیکی کوچک که به انتهای کابل متصل میشه.

سوکت برای چه کاری استفاده میشه؟

سوکت این امکان رو فراهم میکنه تا کابل به سایر تجهیزات متصل بشه.

انواع سوکت و کاربرد اونها چیه؟

سوکت انواع بسیار زیادی داره. مهمترین اونها Rj-45 هست که برای کابلهای شبکه با 4 زوج بههم تابیده مناسبه. یه نوع دیگه، سوکت Rj-11 هست که برای کابلهای تلفن با 1 تا 3 زوج بههم تابیده مناسبه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا