آموزش

آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه

کابل شبکه یکی از ضروری‌ترین تجهیزات موجود در شبکه است. برای راه‌اندازی شبکه سوکت زدن کابل شبکه یکی از اساسی‌ترین کارهاست و دقت در انجام اون خیلی مهمه. در سوکت زدن کابل شبکه حتی اگر یک سیم هم جابه‌جا بشه اتصالات کل شبکه به مشکل میخوره. در این محتوا سعی داریم روش سوکت زدن کابل شبکه رو با شما به اشتراک بذاریم.

ابزارهای موردنیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه به ابزارهایی نیاز داریم. بدون وجود این ابزار عملا این کار امری غیر ممکنه. پس اگر قصد سوکت زدن کابل شبکه رو دارید اولین گام تهیه‌ی ابزارآلات زیره.

  1. کابل شبکه: مسلما ابتدا باید کابل شبکه مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید. این کابل میتونه دارای هر نوع استاندارد (Cat6، Cat5e، Cat6a و…) و از نوع UTP و یا SFTP باشه.
  2. سوکت یا کانکتور شبکه RJ-45
  3. روکش یا کاور سوکت RJ-45
  4. استریپر (Stripper): از این ابزار برای جدا کردن روکش کابل شبکه استفاده میشه تا سیم‌ها برای انجام مرحله بعدی از روکش جدا بشن. برخی از آچار‌های شبکه دارای استریپر هم هستن.
  5. آچار شبکه: این ابزار کابل شبکه رو زیر کانکتورهای سوکت شبکه پانچ می‌کنه.
  6. تستر کابل شبکه: همون‌طور که از اسمش پیداست این وسیله برای تست کردن استفاده میشه تا شما رو مطمئن کنه که اشکالی در نحوه‌ی سوکت زدن پیش نیومده.
ابزار مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

ابزاری که در بالا اشاره کردیم ابزار استاندارد برای سوکت زدن با ایمن‌ترین حالت ممکن هستن. حالا شما می‌تونید بنابر نیاز یا تصمیم خودتون از ابزارهای مشابه هم استفاده کنید.

آشنایی با استانداردها و رنگ بندی کابل شبکه

استاندارد و نوع کابل شبکه در نحوه سوکت زدن تفاوتی ایجاد نمی‌کنه. برای مثال نحوه‌ی سوکت زنی کابل شبکه با استاندارد Cat6a دقیقا مثل کابل شبکه Cat6 هستش. حتی نوع روکش و نوع شیلد و فویل استفاده‌شده در کابل هم بر نحوه‌ی سوکت‌زنی تاثیر نداره.

دو استاندارد برای رنگ‌بندی کابل لن مورد استفاده قرار می‌گیره. این دو استاندار عبارت‌اند از استاندارد T-568T و استاندارد T-568B. در ادامه بیشتر با این استاندارد‌ها آشنا میشیم. همین اول لازمه بگیم که این دو استاندارد تفاوت چندانی با هم ندارن و فقط نحوه‌ی قرار گرفتن رنگ‌ها در این استاندارها با هم متفاوته.

استاندارد T-568A

این استاندار بیشتر در کشور کانادا مورد استفاده قرار می‌گیره و نحوه‌ی قرارگیری رنگ‌ها در این شبکه به‌صورت زیره:

سفید سبز ، سبز ، سفید نارنجی ، آبی ، سفید آبی ، نارنجی ، سفید قهوه‌ای ، قهوه‌ای. در تصویر زیر به‌طور واضح این رنگ‌بندی رو مشاهده می‌کنید.

استاندارد رنگ‌بندی کابل لن

استاندارد T-568B

این استاندارد نسبت به استاندارد قبلی متداول‌تره و استفاده از اون در بسیاری از کشورها از جمله ایران رایجه. ترتیب رنگ‌بندی در این استاندارد از چپ به راست به شکل سفید نارنجی ، نارنجی ، سفید سبز ، آبی ، سفید آبی ، سبز ، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای هست.

آموزش سوکت زدن کابل شبکه

قبل از هر کاری باید کاور سوکت رو از کابل شبکه عبور بدید چون بعد از سوکت زدن امکان این کار وجود نداره.

قدم اول

کابل شبکه مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید و طول مورد نیاز رو هم تعیین کنید.

قدم دوم

با استفاده از استریپر روکش کابل شبکه رو جدا کنید تا مجموعه 8 سیم داخلی رو که به‌صورت زوج بهم پیچیده شدن، پیدا کنید. اگر سیم‌های درون روکش رو مشاهده نکردید روکش رو از یک سمت نگه دارید و با کشیدن از پهلو سیم‌های داخل روکش رو بیرون بیارید.

نحوه جدا کردن روکش کابل شبکه با استفاده از استریپر

قدم سوم

در این مرحله زوج‌های بهم تابیده شده رو از هم جدا کنید. این امر برای مرتب‌سازی سیم‌ها بر اساس استاندارد رنگ‌بندی که قبلا گفتیم انجام میشه. توجه کنید که در این مرحله به‌خوبی سیم‌ها رو صاف کنید تا در هنگام قرار دادن داخل سوکت مشکلی به‌وجود نیاد.

استاندارد رنگ‌بندی کابل شبکه

قدم چهارم

حالا با توجه به یکی از استاندارها رنگ‌بندی مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید. سیم‌ها رو مرتب کنید و منظم کنار هم داخل سوکت RJ-45 قرار بدید.

قدم پنجم

حالا با استفاده از آچار شبکه سوکت رو پانچ کنید. در این مرحله به اندازه‌ای به آچار پانچ فشار وارد کنید که صدای پانچ شدن رو بشنوید. این کار رو برای سر دیگه‌ی کابل نیز انجام بدین. برای اطمینان می‌تونید این کار رو دوبار انجام بدین.

سوکت زدن به کابل شبکه با استفاده از آچار پانج

قدم آخر

در این مرحله برای اطمینان از محکم بودن سیم‌ها درون سوکت، تک‌تک سیم‌ها رو بکشید و ببینید آیا جدا میشن یا نه؟ همین‌طور دوباره رنگ‌ سیم‌ها رو چک کنید.

تست کردن نهایی کابل شبکه

تست کردن کابل شبکه یکی از مهم‌ترین اقدامات است. برای این کار می‌تونید از تستر کابل شبکه استفاده کنید. در این حالت برای اطمینان از کارکرد کابل شبکه از تستر کابل شبکه استفاده کنید. روی این دستگاه‌ها لامپ‌هایی قرار داره که با استفاده از این لامپ‌ها می‌تونید از سالم بودن کابل شبکه مطمئن بشید. این وسیله خیلی سریع و با سرعت بالا میتونه به شما نشون بده که آیا سوکت زنی کابل شبکه به‌درستی انجام شده یا خیر. اکثر تسترهای کابل شبکه دارای 18 لامپ LED هستن. در واقع 8 لامپ از 1 تا 8 نام‌گذاری شده که برای یک سر کابله و 8 لامپ دیگه نیز از 1 تا 8 برای سر دیگه‌ی کابل شبکه نام‌گذاری شده. در نهایت برای هر دو سر کابل یک لامپ با نام G وجود داره که مربوط به اتصال شیلد یا محافظه.

تسترهای کابل شبکه

حتما در هنگام تست کابل شبکه مطمئن بشید که سر دیگه‌ی کابل به کامپیوتر یا شبکه دیگه‌ای متصل نباشه. در این صورت ممکنه تستر شما آسیب ببینه.

نکات مهم هنگام سوکت زدن یک کابل شبکه

در هنگام سوکت زدن کابل شبکه به نکات زیر توجه کنید:

  1. دقت داشته باشید تا نوع کابل و نوع سوکتی که استفاده می‌کنید یکی باشه. برای مثال اگر کابل شبکه دارای استاندارد Cat6 هست از سوکت شبکه Cat6 استفاده کنید.
  2. برش سیم‌ها باید به‌صورت تمیز و مرتب باشه. عدم رعایت این نکته باعث میشه سیم‌ها به‌خوبی داخل سوکت قرار نگیرن.
  3. مقدار روکشی که از سیم جدا ‌می‌کنید رو به‌خوبی اندازه‌گیری کنید و اگر روکش زیادی رو از کابل جدا کنید بعد از سوکت زدن مقداری از سیم بدون روکش باقی میمونه و این کار باعث آسیب دیدن کابل شبکه میشه.
  4. استفاده از کاور سوکت بسیار مهمه. چراکه در بلندمدت از آسیب دیدن سوکت و کابل شبکه جلوگیری می‌کنه.
  5. در هنگام استفاده از استریپر مراقب باشید تا به سیم‌های داخل کابل آسیبی وارد نشه. استریپر رو زیاد نچرخونید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تا نحوه سوکت زدن کابل شبکه رو بررسی کنیم و مراحل این کار رو قدم‌به‌قدم توضیح بدیم. طریقه سوکت زدن کابل شبکه نیازمند رعایت کردن نکاتیه که با خوندن این محتوا می‌تونید متوجه این نکات بشید.

برای سوکت زدن کابل شبکه از چه ابزاری استفاده میشه؟

کابل شبکه، سوکت شبکه، روکش سوکت، استریپر، آچار شبکه.

استریپر چیست؟

ابزاری با یک تیغه‌ی کوچیکه که برای جدا کردن روکش کابل شبکه ازش استفاده میشه.

استاندارد رنگ‌بندی کابل لن چند نوع است؟

دو نوع- استاندارد T-568A- و استاندارد T-568B

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا