معرفی و بررسی

کابل شبکه Outdoor چیست ؟

در دنیای امروز کابل‌ شبکه عضو اصلی شبکه‌های لن محسوب میشه و شما ممکنه این شبکه‌ها رو هرجای دنیا مشاهده کنید. در واقع می‌تونیم بگیم حجم زیادی از کابل‌های شبکه در خارج از محیط‌های خانگی و اداری استفاده میشن. کابل‌هایی که در این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرن با کابل‌های شبکه‌ی خانگی ما متفاوتن و به نام کابل Outdoor شناخته میشن و ما اینجا در این مقاله میخوایم بررسی کنیم که کابل شبکه outdoor چیست ؟

نقش کابل شبکه در ارتباطات کابلی

با اینکه تکنولوژی وایرلس (بی سیم) پیشرفت خیلی زیادی کرده ولی همچنان بیشتر اطلاعات شبکه‌های محلی توسط کابل شبکه منتقل میشه. برای برقراری ارتباطات بین تجهیزات پسیو شبکه و دستگاه‌ها باید از کابل لن استفاده کنید. بهتره بدونید که این کابل‌ها فقط در محیط داخلی استفاده نمیشن و برای انتقال اطلاعات مهم و حتی حیاتی در بسیاری از محیط‌های بیرونی هم مورد استفاده قرار می‌گیرن.

هر اطلاعاتی که بخواد از طریق هرکدوم از دستگاه‌ها ارسال یا دریافت بشه، باید یک‌سری مراحل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رو طی کنه. این مراحل شامل دسته‌بندی اطلاعات، کدگذاری اون‌ها، مشخص شدن مبدا، مقصد اطلاعات و یک‌سری مراحل دیگه‌ است. در آخر، این داده‌ها آماده‌ی ارسال میشن.

کابل‌های شبکه تنوع زیادی دارن. از طرفی هم هرکدوم از کابل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارن در مکان‌ها و جاهای خاصی کاربرد دارن که باید در جای درستی از اون‌ها استفاده بشه. انتخاب کابل شبکه مناسب، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی شبکه کابلیه.

برندهای مطرح زیادی به تولید انواع کابل شبکه مشغولن که از بین اون‌ها می‌تونیم به کابل شبکه لگراند، نگزنس و بلدن اشاره کنیم.

دسته بندی کابل لن

کارایی کابل‌های شبکه یکسانه ولی در استاندارد سرعت، جنس روکش، مغزی و یکسری ویژگی‌های دیگه با هم متفاوتن.

کابل شبکه در تمام استانداردهای Cat1 تا Cat8 تولید میشه. هرچه Cat کابل لن عدد بیشتری داشته باشه، سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند بیشتری ارائه میده. باید بگیم که محبوب‌ترین استاندارد در بازار کابل ایران، کابل شبکه Cat6 است.

یکی دیگه از ویژگی‌های مهم در کابل‌ها جنس روکش بیرونی اون‌هاست که کابل‌ها  رو از هم متمایز می‌کنه. کابل‌های شبکه سه نوع روکش PE، PVC و LSZH دارن. روکش PVC با داشتن انعطاف‌پذیری بالا، اشتعال‌پذیره و موقع آتش‌سوزی دود سمی از خودش متصاعد می‌کنه اما روکش LSZH فاقد هالوژنه و علاوه بر اینکه اشتعال‌پذیری کمی داره اگر هم آتش‌سوزی در محیط اتفاق بیفته گاز سمی ایجاد نمی‌کنه. روکش PE از نظر مقاومت در برابر عوامل محیطی و گرما مقاومت خیلی بالاتری نسبت به دو نمونه‌ی گفته شده داره.

در بعضی مواقع از روکش PE روی روکش PVC استفاده میشه. این کار باعث بالا رفتن مقاومت کابل میشه.

انواع کابل شبکه Outdoor

کابل outdoor چیست ؟

برای بررسی سوال کابل شبکه Outdoor چیست ؟ باید گفت کابلیه که برای تحمل شرایط محیطی، طراحی و تولید شده. شرایطی مثل تغییرات شدید دما، برف و باران، اشعه خورشید و موردهای دیگه که باعث آسیب‌دیدن کابل میشن. کابل‌های اوت دور به‌صورت ضدآب ساخته میشن و در برابر سرما و گرما عملکردشون افت نمی‌کنه. این مقاومت در برابر سرما و گرما به جنس روکش بستگی داره. به‌طور مثال اگر جنس روکش از جنس PVC باشه قابلیت تحمل دمای -10 تا 60+ درجه رو داره و اگر جنس اون از PE باشه قابلیت تحمل دمای اون از 55- تا 600+ تغییر پیدا می‌کنه.

این کابل علاوه بر استفاده در محیط‌های بیرونی، در محیط‌های خشن و صنعتی هم استفاده میشه. در بین محصولات کابل شبکه نگزنس کابل‌های اوت دور هم موجوده.

کابل indoor چیست ؟

بعد از اینکه درمورد کابل outdoor چیست صحبت کردیم نوبت به معرفی کابل شبکه Indoor میرسه. ظاهر این کابل، شبیه کابل Outdoor هست ولی برخلاف کابل اوت دور در محیط‌های بیرونی یا خشن و صنعتی قابل استفاده نیست و بهتره از اون‌ها در مکان‌های سربسته که با خطراتی مثل تغییرات دمایی، گردوخاک، نور خورشید و… تهدید نمیشه، استفاده کرد. جنس روکش به کار رفته در این نوع از کابل‌ها PVC و LSZH است. این محصولات در اکثر محیط‌ها و شبکه‌های خانگی و اداری مشاهده میشن.

توجه داشته باشید که در محیط‌های کوچک و مسقف که احتمال بروز آتش‌سوزی وجود داره بهتره از کابلی با روکش LSZH استفاده کنید.

تفاوت کابل outdoor وindoor

 تفاوت کابل outdoor و indoor

حالا که پاسخ سوال کابل شبکه indoor چیست رو هم گرفتیم بهتره به بررسی و مقایسه‌ی کابل شبکه اوت دور و این دور، در کنار هم بپردازیم. مهم‌ترین تفاوت‌هایی که کابل indoor و Outdoor باهم دارن شامل موارد زیر میشه:

  • تفاوت اصلی بین دو نوع کابل Indoor و Outdoor جنس روکش به کار رفته در اون‌هاست.
  • روکش کابل شبکه ایندور از PVC و LSZH ساخته میشه ولی کابل شبکه اوت دور عموما دارای روکش PE هست تا مقاومت دمایی بالایی در برابر گرما و سرما داشته باشه.
  • یکی دیگه از تفاوت‌های کابل outdoor و indoor شکل ظاهری اون‌هاست. به صورتی که کابل شبکه اوت دور ظاهری کلفت و زمخت با رنگ مشکی داره ولی کابل Indoor ظریف‌تر، سبک‌تر و در رنگ‌های مختلفی تولید میشه.
  • مورد بعدی در مورد تفاوت کابل outdoor و indoor موضوع قیمت این محصولاته. کابل شبکه outdoor به خاطر داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داره از کابل شبکه indoor گرون‌تره.

همه‌ی تفاوت‌هایی که گفتیم به محیط شما بستگی داره، نمیشه گفت که کابل شبکه‌های اوت دور به دلیل داشتن روکش مقاوم‌تر بهتره. شرایطی رو در نظر بگیرید که قراره کابل شبکه‎ رو در یک محیط ایمن استفاده کنید که خطر آتش‌سوزی در اون خیلی کمه و چون محیط مسقف هست، کابل در برابر نور خورشید و تغییرات دمایی قرار نمی‌گیره، پس نیازی به خرید کابلی با روکش PE نیست و تنها با خرید این کالا برای این شبکه، هزینه‌های خودتون رو افزایش میدین. برای همین شناسایی محیط و سنجیدن شرایط میتونه در تصمیم‌گیری و صرفه‌جویی هزینه‌های شما خیلی مؤثر باشه.

حرف آخر

در کل بین کابل شبکه outdoor و indoor خیلی انتخاب سختی در پیش ندارین چون با توضیحاتی که دادیم الان کاملا با کاربرد جفتشون آشنا شدید. فقط دقت داشته باشید به‌خاطر متحمل شدن هزینه‌های کمتر، در محیط‌های بیرونی از استفاده از کابل indoor پرهیز کنید چون باعث به‌وجود اومدن مشکل و عدم پایداری در شبکه میشه. امیدواریم پاسخ سوال کابل اوت دور چیست رو گرفته باشید.

ممنون که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کردید.

سوالات متداول

کابل شبکه outdoor چیه؟

کابلی با روکش PE که به دلیل مقاوم بالا در برابر عوامل محیطی در فضاهای بیرونی استفاده میشه.

کابل شبکه این دور گرون‌تره یا اوت دور؟

کابل شبکه اوت دور مقاومت بالایی که داره گرون‌تره.

می‌تونیم از کابل indoor در محیط‌های بیرونی استفاده کنیم؟

ترجیحا بهتره این کارو نکنید چون کابل‌های مقاومی نیستن و ممکنه خیلی سریع آسیب ببینن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا